4 minuten

Ten Hag zoekt samen met concurrentie naar nieuw talent

Net als bij veel andere organisaties staan ze ook bij makelaar en financieel dienstverlener Ten Hag wel eens voor een raadsel: hoe vinden we de juiste mensen? Het personeelstekort lossen we niet in ons eentje op, zo luidde de conclusie  al snel. Dit voorjaar zette het kantoor samen met andere toonaangevende assurantiekantoren in Oost-Nederland hun handtekening onder een bijzondere samenwerkingsovereenkomst met hogeschool Saxion. Samen gaan ze de problemen te lijf.

Anja Brunink, directeur van de financiële dienstverleningsgroep binnen Ten Hag, hield nog niet al te lang geleden een raar gevoel over aan een sollicitatieprocedure met een potentiële medewerker. ‘Ken je die reclamespot van Randstad over de andersom-sollicitatie? Daar zie je een groepje werkgevers op een rijtje zitten, wachtend in de gang. Zij solliciteren bij een kandidaat. De omgekeerde wereld dus. Nou, zo voelde ik me ook een beetje. We hadden een functie openstaan, maar er kwam niks op binnen. We versoepelden de opleidingseisen, want in ons vak kan je je diploma’s ook vanuit je functie behalen. Toen ik eindelijk een sollicitante op gesprek kreeg, bleek ze ook nog tal van andere aanbiedingen te hebben ontvangen.’

Vergrijzing
Ten Hag heeft dringend behoefte aan verjonging, maar loopt tegen muren op. Anja: ‘We hebben een redelijk oud team, ik heb zelfs recent nog wat zestigers aangenomen. Niks mis mee natuurlijk, in tegendeel. Bij ons heb je ook vaak senioriteit en ervaring nodig. We hebben veel bedrijven in de boeken die we van A tot Z verzekeren en we onderzoeken hun bedrijfsmatige risico’s nauwkeurig. Zoiets heb je niet binnen een jaar onder de knie. Maar ik ging toch eens zitten rekenen… Binnen onze financiële dienstverlening, dat met 26 FTE zo’n derde van Ten Hag beslaat, gaan binnen tien jaar twaalf mensen met pensioen, waarvan twee zwaargewichten in de komende jaren al. En binnen twintig jaar stopt zo’n beetje ons hele personeelsbestand. Ik schrok. Voor onze tak is dat echt een probleem. Voor de makelaardij overigens minder. Daar is de aanwas en interesse nog steeds groot. Zo heeft Saxion nog steeds een numerus fixus (loting, red.) op de opleiding.’

Imago
De situatie was duidelijk voor Anja: werk aan de winkel. ‘Ik deed een rondje langs wat concullega’s in de regio en het was geen verrassing dat ook zij soortgelijke problemen kennen. Ik stelde voor er samen werk van te maken. Er was helemaal niemand die zei: dat wil ik niet. We concludeerden al snel dat onze personeelsproblemen mede hun oorsprong hebben in het imago van ons vak.’
Eén van de eerste stappen van het collectief was het contact met Christoph Hinske, onderzoeker bij het lectoraat Business Models van Saxion en coördinator van het Living Lab for Human Flourishing. Hinske is een autoriteit in zijn vak en een veelgevraagd spreker met ervaring binnen veel grote organisaties. Anja: ‘Hij hield ons gelijk een spiegel voor en prikkelde ons al snel buiten de gebaande paden te denken. Een leuke dynamiek, zijn creativiteit bij de wat meer traditionele ondernemers. We werden ons ervan bewust dat we ons vak zelf heel sexy vinden, maar dat ons imago niet sexy is. Mensen denken nog te vaak dat we een stel duffe polisverkopers zijn. Toegegeven, de digitale transformatie is in ons vak wel eens lastig, maar als je tegelijkertijd kijkt wat we met big data en nieuwe systemen doen… dat is erg interessant, maar nog veel te onbekend bij het publiek.’

Net zero
De advieskantoren besloten onder begeleiding van Hinske en directeur Sander Reinderink een gezamenlijk programma te ontwikkelen. Dat bestaat onder meer uit gastcolleges, gezamenlijk onderzoek, een aanpak van business casuïstiek en het opzetten van een minor. ‘Kortom: we gaan studenten veel meer betrekken bij onze vraagstukken, die vaak heel uitdagend en vernieuwend zijn’, vertelt Anja. ‘Denk aan net zero, een hot topic in ons vak. Het komt erop neer dat als je je bedrijf niet genoeg verduurzaamt en je uitstoot beperkt, je in 2050 niet meer te verzekeren bent. Dat betekent nogal iets en daar bereiden we onszelf en onze klanten op voor. We proberen er tegelijkertijd ook voor te waken dat onze profilering klopt met wie we zijn. Je kan wel een vlammend betoog houden over het waarmaken van dromen, maar als een student dan binnenkomt en meteen op de polisadministratie wordt gedropt, doe je iets niet goed. We zorgen voor uitdagende en inspirerende banen, dat beloven we aan onze werknemers van de toekomst. We hopen dat deze samenwerking een krachtige stap is om studenten te enthousiasmeren en te inspireren om aan de slag te gaan in de financiële dienstverlening.’

Samenwerkingspartners
Hogeschool Saxion, Licent Groep, Soluna Financieel Adviesgroep, Scharenborg bedrijfsverzekeraars, GuHRu HR-Consultants, Jannink en Hofsté Univé, Levers ter Braak risico adviseurs & Financieel Planners, Eurorisk, Koopman Assurantiën, Ten Hag makelaars en financiële dienstverleners.