4 minuten
)
Cultuur

Orkest PHION stapt voor een jong en nieuwsgierig publiek uit comfortzone

Altijd op zoek naar nieuwe manieren om klassieke muziek te presenteren

Phion is voortdurend op zoek naar een jong en nieuwsgierig publiek om klassieke muziek in diverse vormen te kunnen presenteren. Het is een missie geworden voor het orkest van Gelderland en Overijssel. Manager artistieke zaken Joris Nassenstein van Phion: ‘We doen veel om te laten zien dat we bereid zijn daarvoor uit onze comfortzone te stappen.’

Voor Joris, sinds februari 2021 aan het orkest verbonden, is het een vertrouwd fenomeen. ‘Het is een beetje mijn levensinvulling dat ik altijd bezig ben met het zoeken naar nieuwe manieren om klassieke muziek en mooie voorstellingen te presenteren voor een groter publiek. Ook ben ik veel bezig met het verkennen van totaal andere stijlen en culturen. Dat is een rode draad door mijn leven. Gelukkig zijn musici van alle leeftijden in ons orkest bereid daarin mee te gaan. Het is erg prettig om te merken dat mensen die jarenlang hetzelfde deden op een fantastische manier met ons willen mee bewegen.’

Een geslaagd voorbeeld daarvan was de jeugdvoorstelling De Geheime Tuin in samenwerking met Theater Sonnevanck. ‘Het is een spannende zoektocht als je ook fantastische beelden wilt als musici met de acteurs op het podium meespelen. Voor De Geheime Tuin schreef Ilse Warringa het humoristische script. We hadden een heerlijke cast van acteurs en actrices, aangevuld met ons orkest. Dat betekende voor onze musici dat ze zich nieuwe vaardigheden eigen moesten maken. Ze moesten zonder bladmuziek uit hun hoofd spelen en ook nog eens voortdurend in beweging zijn.’

Maria Callas 100 jaar

Bij het verschijnen van deze uitgave is een ander interessant project afgerond. Zondagmiddag 10 december was in de Deventer Schouwburg de laatste van maar liefst 11 voorstellingen in de reeks ‘Maria Callas 100 jaar – een leven in aria’s’, gezongen door de sopranen Francis van Broekhuizen en Elenora Hu.

Joris: ‘We wilden niet alleen de muziek laten horen, maar aan de hand van haar aria’s ook de verhalen vertellen die erbij horen. In december was het honderd jaar geleden dat ze werd geboren, dat was een mooie aanleiding om dit te doen. Haar levensverhaal is heel dramatisch. Francis van Broekhuizen werd als vijftien jaar oud meisje door Maria Callas op het pad van de muziek gebracht en het heeft haar nooit meer losgelaten. Ze is haar grote idool. Het verhaal van Maria Callas op zich is al bijzonder om te horen. Daarbij heeft ze de artistieke betekenis van de wereld van de opera voor altijd veranderd. Het verklaart haar enorme succes. In een veel theatralere vorm hebben we haar verhaal verteld en namen we het publiek bij de hand om haar fantastische muziek te herkennen en in een context te plaatsen. Om dit te kunnen realiseren, schrijven we onder meer vier of vijf keer per jaar een proefspel uit. Voor de auditie komen altijd veel aanmeldingen binnen. Per keer nodigen we dan dertig kandidaten uit die de kans krijgen met ons te spelen.’

Robin Hood

Het volgende muzikale avontuur is de theaterproductie Robin Hood voor kinderen, net als De Geheime Tuin in nauwe samenwerking met Sonnevanck. Joris: ‘Het is fijn om in eigen omgeving te kunnen samenwerken aan een culturele voorstelling. In dit geval gaat het om kinderen en families. We proberen programma’s te maken op de meest fantasierijke open manier, om kinderen in verbinding te brengen met ons orkest. Daar gaan we bij Phion ver in.’

Robin Hood is te zien op maar liefst 19 locaties, tussen 3 februari en 14 april 2024.

Mooie stappen gezet

Joris besluit: ‘Ik vind dat we de afgelopen tweeënhalf jaar mooie stappen hebben gezet met, zeker qua theaterproducties, betrokken musici. Dat zie ik als een eerste belangrijke fase in dit proces. Maar er valt nog veel te ontdekken, zeker voor het vertellen van verhalen. We moeten het publiek nog meer meenemen naar waar de muziek over gaat, mensen bij de hand nemen en ze wegwijs maken. Dat stelt een arsenaal aan nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Het spelen van bijvoorbeeld muziek uit Arabische landen of de Balkan betekent dat je met een heel ander repertoire te maken hebt dan je gewend bent. Je wordt daar beter van en je ontdekt een nieuw en nieuwsgierig publiek. Eigenlijk zijn we met dat proces nog maar net begonnen.’