Hoe grappig eigenlijk, wij (mensen) moeten leren communiceren. Als enige zoogdier ter wereld moeten wij dit leren. Het is voor elk dier – vanaf het moment dat het op aarde wordt gezet – al helemaal duidelijk hoe het werkt. Behalve voor de mens. Niet alleen moeten wij communiceren leren (net als lopen, fietsen en alle andere zaken), we hebben onderling ook veel verschillen.
Verschillende talen, dialecten (laat een échte Twentenaar maar eens met een ras-Rotterdammer praten) en manieren van benaderen. ‘Je’ versus ‘u’ (dit onderscheid kennen ze in andere talen, zoals het Engels, dan weer niet), familiair versus zakelijk; onze taal en onze manier van communiceren kennen vele verschillen. En in de basis zijn we wat dit betreft als mens nooit uitgeleerd, want elke generatie die volgt heeft zo haar eigen manieren van communiceren.
Kansen
Hoe mooi is dat, al die verschillende manieren. Die brengen namelijk ontzettend veel kansen met zich mee. Kansen om een doelgroep te bereiken, te boeien en te binden. Dan moet je alleen wel weten hoe je het moet doen, dat communiceren. En waar je doelgroep zich bevindt en hoe deze wil worden aangesproken. Want dat verschilt per generatie én is afhankelijk van welk communicatiekanaal je gebruikt.
‘Back to base’
Eerst maar eens terug naar je doelgroep. Terug naar de basis, want elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren en zijn eigen aanspreekvormen. Tegenwoordig kletsen wij heel anders dan vroeger en is het allemaal een stuk informeler en sneller geworden. Als bureau dat al meer dan vijftig jaar bestaat, mogen we dat wel zo zeggen, niet? Nog nooit liepen er zoveel verschillende generaties op de werkvloer rond.
Van babyboomers geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog tot mensen van Generatie Z; ieder heeft zijn eigen voorkeuren en ‘gebruiksaanwijzing’. De babyboomers staan wat onwelwillend tegenover verandering (dat betekende immers in hun tijd en in die van hun ouders vooral gevaar). De generatie Y (van 1981 tot 1995) gaat juist goed op verandering, omdat dit vaak verbetering betekent. En de laatste generatie wíl juist veranderen, want dat is een noodzaak om verder te komen in het leven (zowel privé als zakelijk).
Doelgroep in kaart
Heb jij de huidige generaties doorgrond en jouw communicatie op orde? Top, maar de nieuwe generatie (Alpha, vanaf 2015) staat alweer klaar om haar plek te veroveren. En mensen van deze generatie communiceren weer net even anders. Dit maakt dat je nooit bent uitgeleerd. Elke generatie heeft haar eigen voorkeuren, van een face-to-facegesprek en bellen tot volledig online communiceren en dan het liefst via TikToks. Aan jou als bedrijf de taak om jouw doelgroep in kaart te brengen en er jouw communicatie op aan te passen. Hoe je dat doet? Door persona’s (van het enkelvoud ‘persona’) te maken natuurlijk!
Persona maken
Het begrijpen van je doelgroep – van wie deze is tot hoe je er effectief mee kunt communiceren – kan je marketing en je succes als bedrijf maken en breken. Een strategie die vaak wordt gebruikt, is het creëren van persona. Doelgroeponderzoek hoeft geen ingewikkelde taak te zijn, maar het vereist wel het stellen van de juiste vragen aan de juiste mensen, en voldoende tijd om dit te kunnen doen. Door middel van een grondige analyse van je doelgroep kun je heldere persona ontwikkelen, hetgeen je een beter inzicht geeft in je klanten en prospects. Daar kun je vervolgens al je communicatie op aanpassen. Het opstellen van deze ‘buyer persona’ helpt je om je klanten en prospects beter te begrijpen. Hierdoor ben je in staat om op maat gemaakte content, producten en diensten te leveren die voldoen aan de specifieke behoeften, het gedrag en de interesses van je klanten en prospects.
Met goede buyer persona weet je op welke mensen je je wilt richten, wat deze mensen willen horen en via welke kanalen je deze mensen het beste kunt bereiken.
Tips
Hieronder volgen enkele praktische methoden om waardevolle informatie te verzamelen. Informatie die jou kan helpen bij het opstellen van jouw persona en het achterhalen hoe je moet communiceren.
• Analyseer de gegevens in je database en zoek naar patronen die laten zien hoe leads of klanten jouw content ontdekken en gebruiken.
• Wanneer je formulieren op je website plaatst, vraag dan om relevante persoonlijke informatie, zoals functietitel en bedrijfsgrootte, om een beter beeld te krijgen van je doelgroep.
• Vergeet niet om input te krijgen van je salesteam. Salesmedewerkers hebben (waardevol) inzicht in wie je klanten zijn en waarom sommige bezoekers wel of geen klant bij je worden.
• Voer interviews uit met zowel bestaande klanten als prospects. Dit kan persoonlijk of via de telefoon. Door te achterhalen wat mensen waarderen aan jouw product of service, krijg je waardevolle informatie die cruciaal is voor het creëren van nauwkeurige buyer persona. Neem deze stap serieus en stel gerichte vragen. Dit om tot in detail te begrijpen wat de behoeften en voorkeuren zijn.
Persona gemaakt? Dan is het tijd om jouw communicatie in te zetten via de verschillende kanalen die jouw doelgroep gebruikt. Elke doelgroep heeft een eigen manier van communiceren en jij bereikt jouw doelgroep met de boodschap die bij hem past. En onthoud: je bent nooit uitgeleerd, dus bij nieuwe doelgroepen (en generaties) horen weer nieuwe persona, kanalen en boodschappen. Communicatie, wat een mooi iets is dat toch.