4 minuten
)
Ondernemen

Zorgrecruiter Carecruit vindt het juiste talent

Carecruit uit Almelo, ontstaan vanuit organisatieadviesbureau en zusterbedrijf Eqib, helpt zorgorganisaties bij het vinden van het juiste talent. Carecruit is gespecialiseerd in recruitment voor staf- en managementfuncties in de zorg en welzijn. Pascal van Harselaar deelt de visie van Carecruit en Jeroen Maschhaupt en Joyce Haselhorst, hr-adviseurs van partner Jarabee (jeugdzorg), vertellen over hun recente samenwerking.

De oprichting van Carecruit was een direct antwoord op een duidelijke behoefte vanuit de markt. ‘In mijn tijd bij Eqib merkten we dat de vraag naar specifieke werving voor staf- en managementfuncties in de zorg alsmaar groeide’, vertelt Pascal. Carecruit werd in het leven geroepen, Pascal werd mede-eigenaaren het bureau maakte een vliegende start.

Pascal: ‘We zochten nog naar een pand en hadden nog geen eens een eigen website toen zorgorganisatie Mediant zich al aandiende als klant. Ik werkte zelf al met hen samen. Ook andere grote zorgorganisaties uit Twente zijn hen inmiddels gevolgd. Denk aan Zorggroep Sint Maarten, de Twentse Zorgcentra en Samen Twente. We zijn inmiddels met vier collega’s en zijn in ons huidige pand al uit ons jasje gegroeid. Het was de start waar we op hoopten. En het toont vooral aan dat er noodzaak is voor een specialistisch bureau als het onze, dat een toegevoegde waarde is in de zoektocht naar talent. Wij werven niet zozeer de handen aan het bed, maar de mensen voor de staf- en managementbanen.’

Maatwerk

Carecruit maakt werk van vier pijlers: recruitment en werving, de inzet van Carecruit als bedrijfsrecruiter, recruitment voor tijdelijke functies en marketing. Pascal: ‘Op die eerste ligt op dit moment de nadruk. Dus: een bedrijf zoekt bijvoorbeeld een zorgmanager en wij nemen dan het hele traject van a tot z uit handen, van intake tot de vacature tot de plaatsing van een kandidaat.’

Iedereen weet inmiddels dat de zorgsector schreeuwt om nieuw talent. Het werk is zwaar en ook in deze sector voorkom je niet dat mensen uitvallen. Niet alleen degenen die aan het bed staan, maar ook in specialistische en leidinggevende functies.

Hoe gaat Carecruit om met deze uitdaging? Pascal: ‘Een vacature op een website is natuurlijk niet meer genoeg om mensen binnen te krijgen. Wij blinken vooral uit met ons uitgebreide netwerk. Verder weten we als geen ander hoe we professionals warm maken voor een specifieke functie. We hebben veel oog voor de individuele kandidaat. Waar liggen vaardigheden en interesses? Dat stukje maatwerk maakt ons uniek en het feit dat we met een groeiend aantal grote zorgorganisaties samenwerken, bevestigt dat.’

Jarabee: meteen een klik

Eén van de zorgorganisaties die staat te springen om nieuw talent is Jarabee, dat in Twente de grootste partij in de jeugdzorg is. De focus van Jarabee ligt op de complexe jeugdzorg en er werken zo’n 260 mensen, waarvan er 190 een zogenaamd Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)-registratie hebben. Jarabee richt zich op systemische jeugdzorg en kijkt naar de omgeving van het kind en naar de opvoedsituatie. ‘Maar ook wij lopen er tegenaan dat bijvoorbeeld vacatures voor de functies van gedragswetenschappers en gz-psychologen moeilijk in te vullen zijn, vertelt Joyce namens Jarabee. Joyce maakte zelf recent de overstap naar Jarabee. ‘Ik kwam al snel in aanraking met Carecruit en met Pascal, de klik was er gelijk’, vertelt ze. ‘Onze organisatie is te klein om zelf een recruiter in dienst te nemen. Het invullen van deze twee vacatures vroeg een andere benadering. Hiervoor hebben we ondersteuning gevraagd bij Carecruit. Carecruit begrijpt ons, weet wat er nodig is. De samenwerking wierp al heel snel zijn vruchten af.’

Werkgeluk

Op het moment dat Jarabee de hulp van Carecruit inschakelde, had de organisatie dringend twee gedragswetenschappers en twee orthopedagoog generalisten nodig. Carecruit boorde haar netwerk aan en in gezamenlijkheid werden de vacatures al vrij snel succesvol ingevuld. Daar bleef het niet bij. Jeroen: ‘Carecruit heeft ons heel goed op weg geholpen. De komende tijd gaan we aan de slag om onze naamsbekendheid te vergroten en ons werkgeversmerk te versterken. We gaan campagnes draaien en zetten onze huidige mensen meer in de schijnwerpers. Zij zijn immers ons belangrijkste kapitaal, samen met onze cliënten natuurlijk. We willen de ervaringen van onze collega’s delen en toekomstig talent daarmee enthousiasmeren. Er is hier zoveel passie om het goed te doen voor de jeugdigen, dat werkt aanstekelijk.’

Jarabee richt haar pijlen op nieuwe mensen, maar verliest de huidige mensen daarbij niet uit het oog. Jeroen: ‘Hun werkgeluken erkenning voor hun inzet zijn cruciaal. We kijken naar opleidingsplannen en naar wensen om door te stromen naar andere plekken binnen Jarabee. We scherpen onze strategie op ‘employer branding’ aan. Daarmee sluiten we nog beter aan bij de waarden van onze huidige mensen én van nieuw talent.’