5 minuten
)
Ondernemen

‘Zonder een goed plan kan je niet winnen, dat is in het bedrijfsleven niet anders’

Hij omschrijft zichzelf als een echt ‘voetbaldier’, was ooit een makkelijk scorende spits in de jeugd van PEC Zwolle en bij de amateurs van Go Ahead Kampen. De gedrevenheid die Frans van der Kolk als voetballer toonde, heeft hij ook als ondernemer. Zijn VDK Groep groeit in een razend tempo. Het bedrijf is sinds dit seizoen Stersponsor van FC Twente.

De link met voetbal is bij Van der Kolk nooit ver weg. Niet zo gek, want hij is een echte liefhebber. Geregeld is hij in stadions te vinden. Met VDK Groep is Van der Kolk aan verschillende betaald voetbalclubs verbonden. Zo ook aan FC Twente. ‘Onder de VDK Groep vallen honderd bedrijven, verspreid over het hele land. In Twente zijn dat Klein Poelhuis Installatietechniek, Van der Molen Beveiligingstechniek en Keizers Installatietechniek. Drie bedrijven die al jarenlang verbonden zijn aan FC Twente. Die lokale betrokkenheid vinden wij als VDK Groep heel belangrijk, daarom hebben wij ons ook als Stersponsor aan FC Twente verbonden. Dat is goed voor onze eigen exposure en branding, maar ook voor Klein Poelhuis Installatietechniek, Van der Molen Beveiligingstechniek en Keizers Installatietechniek.’

Van der Kolk is een kleine dertig jaar werkzaam in de installatietechniek. Na zeventien jaar voor een baas te hebben gewerkt, zette hij in 2013 de VDK Groep op. Het bedrijf heeft een unieke handelswijze. Het heeft door de jaren heen tal van lokale bedrijven overgenomen, maar bij geen van die bedrijven prijkt de naam van VDK op de gevel. Een bewuste keuze. ‘We vinden het belangrijk dat de bedrijven hun eigen cultuur en DNA behouden. Onze filosofie is ‘zelfstandig sterk, samen sterker’. De bij VDK aangesloten bedrijven leveren stuk voor stuk vakwerk van hoge kwaliteit, maar door samen te werken staan ze nog sterker.’

Marktleider worden

Bij VDK Groep zijn bedrijven aangesloten die werkzaam zijn in de installatietechniek, beveiliging, elektrotechniek, infratechniek en het automatiseren van gebouwen (building intelligence, red.). ‘We kunnen onze klanten lokaal bedienen, met bedrijven uit de regio. Door de samenwerking tussen de aangesloten bedrijven kunnen we alles op het gebied van installatietechniek zelf uitvoeren. Dat is de kracht van VDK Groep.’

De handelswijze van VDK Groep werpt zijn vruchten af. Het concern groeit ieder jaar en telt inmiddels 4.800 werknemers. Vorig jaar tikte de omzet voor het eerst de magische grens van één miljard euro aan. Als het aan Van der Kolk ligt, wordt de groei de komende jaren doorgezet. ‘We willen marktleider worden in Nederland, naar een omzet van anderhalf miljard toegroeien.’

De groei van VDK Groep is te danken aan een slimme strategie. Van der Kolk trekt daarbij de vergelijking met het voetbal. ‘Voor alle grote trainers geldt dat ze een plan hebben. Kijk naar Louis van Gaal, Dick Advocaat en Rinus Michels. Ze werkten volgens een bepaalde strategie. Zonder een goed plan kun je niet winnen. Dat is in het bedrijfsleven niet anders. Als speler had ik de wil om te winnen en dat heb ik als ondernemer ook. Ik heb een goed team om me heen verzameld om te presteren. De VDK Groep beschikt over 24 VDK directieleden en 100 bedrijfsdirecteuren, verspreid over heel Nederland, die allemaal de Lionel Messi zijn in hun regio. Ze zijn van wereldklasseniveau. Het is een sterk team, maar we hebben elkaar allemaal nodig om de nummer één van Nederland te worden.’

Stersponsor

Om dat doel te bereiken verbond de VDK Groep zich afgelopen seizoen als Stersponsor aan FC Twente. ‘Binnen onze bedrijven werken veel fans van FC Twente. Ze zijn trots dat ze op deze manier een bijdrage kunnen leveren.’

Verder komen de namen van VDK Groep, Klein Poelhuis Installatietechniek, Van der Molen Beveiligingstechniek en Keizers Installatietechniek geregeld voorbij op de led-boarding in het stadion en heeft VDK Groep tien business seats. ‘Het voetbal biedt een groot zakelijk netwerk met veel ondernemers uit het middensegment. Dat is onze doelgroep. Daarom is het belangrijk dat we zelf zichtbaar en aanwezig zijn’, zegt Van der Kolk. Met ‘zelf’ bedoelt hij vooral de vertegenwoordigers van Klein Poelhuis, Van der Molen en Keizers. De zichtbaarheid op de tribune vormen de zakelijke kant van de sponsorovereenkomst tussen VDK Groep en FC Twente.

‘Voor onze bedrijven biedt FC Twente een uitgelezen mogelijkheid om met klanten een wedstrijd te bezoeken. Zelfs voor een niet-voetballiefhebber is dat een avondje uit. Op die manier versterkt de band met de klant. Tegelijkertijd vergroot een bezoek aan een wedstrijd de synergie tussen Klein Poelhuis, Van der Molen en Keizers.’

De zichtbaarheid op de tribune vormt de zakelijke kant van de sponsorovereenkomst tussen VDK Groep en FC Twente Daarnaast heeft het bedrijf een aantal stoelen voor zijn personeel. Uit dat gebaar blijkt de liefde voor het voetbal van Van der Kolk eens te meer. ‘Veel van onze werknemers zijn er trots op dat we ons als bedrijf aan FC Twente hebben verbonden, maar wij zijn ook erg blij met hen. We willen hen daarom graag iets extra’s bieden. Dat vinden we belangrijk. Wat is er dan mooier dan dat je als ouder met je zoon of dochter naar een voetbalwedstrijd kan gaan? Die kans willen wij ze graag geven.’