3 minuten
)
Cultuur

Veranderende omstandigheden vragen om andere aanpak

De wereld is blijvend – en voor sommige organisaties en bedrijven zelfs radicaal – veranderd. Voor het herbepalen van de juiste koers kunnen bedrijven terecht bij Bewustmakers Bedrijfsstrategen. Bewustmakers is een organisch gegroeide organisatie van specialistische bedrijven die samen de klant optimaal van dienst willen zijn. Bewustmakers vindt altijd een antwoord op ieder strategisch vraagstuk. 

Breed dienstenaanbod

Bewustmakers helpt bedrijven die door de veranderingen in de wereld en in de markt zijn gaan nadenken over wat het pad is dat zij willen volgen. Het draait bij Bewustmakers niet meer alleen om human capital, ook onderwerpen als digitalisering, financiering en opleidingen die een bedrijf nodig heeft om door te ontwikkelen worden door Bewustmakers aangeboden. Bewustmakers biedt ondersteuning bij alle strategische vraagstukken. ‘Wij werken praktisch en pragmatisch. Wij zorgen ervoor dat een bedrijf met een duidelijke agenda, strategie en doelstellingen naar de markt gaat’, vertelt Jan Gerritsen, ‘Dat doen we met een grote groep specialisten die, waar nodig, samen een klantteam vormen waarbij de regie bij Bewustmakers ligt. Door dit centraal te organiseren hebben we een breed inzicht in de situatie bij de klant en krijgt de klant dus alleen wat die ook écht nodig heeft.’

 

De juiste mensen

Bewustmakers is een organisatie die zich bezighoudt met bedrijfsstrategieën in bedrijven en organisaties en waarbij het accent de afgelopen jaren heeft gelegen op de human capital agenda. Daarvoor is tien jaar geleden een samenwerking aangegaan met Taylor Protocols, een Amerikaanse partij die de instrumenten en ‘tooling’ heeft om de human capital agenda te vullen. De Core Values Index (CVI) is een van die instrumenten. De CVI is méér dan een persoonlijkheidstest. Het is een krachtig instrument waarbij je meer over de kern van de persoon te weten komt én de rol die die persoon het best kan spelen binnen de organisatie. Het helpt organisaties die waarde hechten aan productieve teams. En dat is wat Bewustmakers in de kern doet: vanuit de bedrijfsstrategie kijken of je de juiste mensen aan boord hebt. Inmiddels werken 150 adviserende partijen in Nederland met het systeem van Taylor Protocols.

Organisatie ontwikkeling

Human capital blijft een belangrijke pijler binnen het aanbodvan Bewustmakers. Jan Gerritsen vertelt: ‘Ieder persoon in de organisatie heeft een uniek talent. Door een plek te creëren waar talent zich kan ontwikkelen en ontplooien zal het bedrijf beter functioneren. Bedrijfseconomisch is het interessant als je mensen vol in hun kracht kan krijgen. Het bedrijf heeft daar belang bij, maar vooral ook het individu. Dat proces willen we aanduwen.’

Youssef Zinad vult aan: ‘Het is ontzettend belangrijk dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt. Hoe vaak overkomt het je wel niet dat je iemand op basis van competenties aanneemt en die persoon uiteindelijk toch niet tot zijn recht komt in de functie. Dit belemmert een organisatie in de ontwikkeling. Je wilt het dus aan de voorkant kunnen managen. Wij hebben daar de mensen en de instrumenten voor.’

 

Meegegroeid met de klant

Jan Gerritsen en Youssef Zinad zijn de drijvende krachten achter Bewustmakers. In 2004 richtte Jan Gerritsen, na een carrière als directeur bij een farmaceutisch bedrijf, de eerste versie van Bewustmakers op. ‘Ik had als doel mijn kennis en ervaring in te zetten bij het helpen optimaliseren van organisaties door de inzet van hun human capital te verbeteren’, zo vertelt Gerritsen. ‘Voor de competenties, ervaring of capaciteit die wij zelf niet in huis hadden, schakelden we specialisten in uit mijn netwerk om zo altijd de klant van dienst te kunnen zijn.’ Zo is Bewustmakers door de jaren heen uitgegroeid tot een groep met specialistische bedrijven die samen de klanten bijstaan in hun ontwikkeling. Met de komst van Youssef Zinad, eigenaar van meerdere bedrijven waaronder Custom Solution, is verder gebouwd aan de organisatie en is een nieuwe tijd voor Bewustmakers aangebroken. Youssef Zinad: ‘We krijgen regelmatig positieve reacties over het feit dat wij veel kunnen aanpakken. Met de partners die wij hebben kunnen we bedrijven op heel veel terreinen helpen. Zo zijn we dat ook gewend en dat zal in de toekomst alleen nog meer worden. Bedrijven zijn zich er steeds meer van bewust dat de klant verandert en beseffen dat als ze niet mee veranderen ze uiteindelijk geen klanten meer hebben.’

 

Tekst: Bewustmakers bedrijfsstrategen