De telefoon ging: ‘We willen een nieuw fonds in de markt zetten om de mismatch op de arbeidsmarkt op te lossen’. ‘Kun je daar een concept en naam voor bedenken?’ Daar begon de zoektocht naar een naam en onderscheidend merkconcept.
- De geboorte van Binder
In Oldenzaal ontstonden tijdens een brainstorm aan de keukentafel de eerste ideeën voor een naam en concept. De naam mocht ook wel Twentse roots in zich hebben, want het fonds zou specifiek voor inwoners in Twente zijn. Vanuit het concept dat het fonds mensen verbindt met hun passie, hen helpt hun doelen te bereiken en te inspireren zich om- of bij te scholen richting een kansrijke functie, ontstond het woord ‘Binder’.
Binder gaat over verbinding, maar laat ook zien dat je er bent (ben er), waarbij het fungeert als een brug tussen waar je nu bent en waar je wilt zijn. Het moest een bron van inspiratie en ondersteuning zijn. Een plek waar mensen in contact komen met de mensen en middelen die hiervoor nodig zijn.
Brainstormen vanuit de auto
De ontwikkeling van de naam stopte niet bij de keukentafel. Onderweg naar een afspraak brainstormden we verder in de auto. Om te laten zien dat het fonds er voor het individu is, kwam het woordje ‘IK’ in beeld. Zo ontstond de invalshoek ‘ik binder toch’, een speelse knipoog naar het ‘er zijn’ voor het individu. Het had zelfs een beetje een activistisch tintje: Ik binder bie en deed zo ook een appèl op de gebruiker die het fonds ging inzetten: hier wilde je bij zijn, dit was (en is nog steeds) een fantastische kans. Tegelijkertijd moest het ook niet te Twents zijn. Zo kwamen we tot een unieke mix die zowel herkenbaar als vernieuwend was. Het gevoel voor IKBINDER als merk begon steeds meer te groeien.
Een ‘rebel’ met een missie
Om het nog eigentijdser en merkwaardiger en ook wat rebelser te maken, werd IKBINDER omgevormd tot IKBINDR. De oprichters wilden een fonds opzetten dat niet vastzat aan de regels en structuren van de traditionele fondsen. Het moest anders zijn, makkelijk toegankelijk, laagdrempelig, gericht op het individu en niet specifiek op bedrijven, hoewel deze uiteraard wel profiteerden van het bij- en omscholen van inwoners in Twente. Scholing is immers één van de middelen om in te zetten op een krappe arbeidsmarkt. Het fonds moest voor inwoners in Twente een hulpmiddel zijn, een partner die je helpt je dromen na te jagen en een volgende stap te zetten, zonder ingewikkelde procedures of bureaucratische rompslomp.
Klaar voor de toekomst
De rest is geschiedenis, want het concept zou al snel uitgroeien tot een revolutionair fonds: IKBINDR. Wat begon als een simpel gesprek, ontwikkelde zich in korte tijd tot een platform dat het individu centraal stelt.
Of je nu een ander beroep wilt uitvoeren, weer aan het werk wil of je bij wil scholen voor je huidige werk, IKBINDR is er voor elke inwoner in Twente. Een fonds dat iedereen de mogelijkheid geeft om vooruit te komen door middel van een loopbaangesprek en een financiële bijdrage in de scholingskosten. IKBINDR werd gecreëerd met een duidelijke visie: laagdrempelig, no-nonsense en vooral actiegericht.
Leren door te communiceren
Rondom de naam IKBINDR hebben we een sterke campagne ontwikkeld. Waarin we door te communiceren, inwoners hebben gemotiveerd en geprikkeld om te gaan leren en ook de stap naar scholing te zetten, naar Leven Lang Ontwikkelen.
Door te leren van de verhalen en ervaringen van kandidaten die we vanaf het begin online deelden. Maar ook door actief te communiceren met de doelgroep, waarbij we met de iconische IKBINDR bus banenmarkten bezochten en in veel gemeenten hebben gestaan en rondgereden.
Inmiddels is IKBINDR een platform waarin we inwoners, ondernemers en overheid met elkaar weten te verbinden en zijn er al meer dan 300 werkgevers in Twente ambassadeur van het fonds. Daarmee zijn ze niet alleen een interessante werkgever voor (toekomstige) medewerkers, maar zetten ze zich samen met overheid in voor een sterke regionale arbeidsmarkt.
Het ontstaan van het IKBINDR merk is een samenwerking van: ROC van Twente (Anke Laarhuis, Edwin Kamp, Caroline Niekus), .NLVK (Hugo Brinkman en Martijn Assen), Bert Otten (Radar Advies) en Twente Board.