Hemelsbreed liggen ze zo’n twee kilometer uit elkaar; de boerderij van de familie Roerink en De Grolsch Veste. Het maakt De Zuivelhoeve en FC Twente nagenoeg buren. Of op z’n Twents: echte noabers. Geen wonder dus, dat beide partijen al jarenlang samenwerken.
Rick Arts praat enthousiast over de samenwerking tussen het familiebedrijf en de voetbalclub. Hij bestiert als zelfstandig ondernemer al 22 jaar een winkel van De Zuivelhoeve in het hart van Oldenzaal. Het is een walhalla voor echte Bourgondiërs, met tal van kazen, smeerseltjes en noten. ‘De band tussen De Zuivelhoeve en FC Twente gaat ver terug’, trapt Arts af. ‘Vroeger al verzorgden we de hapjes voor de TOS. Tegenwoordig hebben we een overeenkomst dat we de hapjes verzorgen in de skyboxen.’
Ontzorgen
Het is een taak die Arts vanuit Oldenzaal op zich heeft genomen. ‘Ik hou ervan om er naast de winkel een aantal projecten bij te hebben. Zo werken we bijvoorbeeld samen met een aantal hotels in de regio. Maar ook met FC Twente. Een aantal dagen voor een thuiswedstrijd krijg ik de bestellingen door van de skyboxhouders.
We zoeken de producten uit, zorgen dat deze mooi gepresenteerd worden en bezorgen ze een uur tot anderhalf uur voor de wedstrijd in de skybox. Op die manier proberen we FC Twente te ontzorgen. Het samenstellen van de borrelplanken neemt voor hen anders enkele uren in beslag. Die tijd kunnen ze nu besteden aan andere zaken op horecagebied.’
De hapjes op de borrelplanken zijn van hoge kwaliteit. Het zijn eerlijke producten, die veelal uit de regio afkomstig zijn en in de eigen keuken van De Zuivelhoeve bereid zijn. Ze komen vers van het mes. ‘Of ik de hapjes zelf uitserveer in de skyboxen?’, zegt Arts. ‘Nee, ik zoek snel mijn eigen plekje op in het stadion, aan de korte zijde, tegenover Vak P. Daar zit ik het liefst.’
Maar ondanks dat hij de hapjes niet zelf uitdeelt, krijgt Arts regelmatig complimenten van de skyboxhouders.
‘Bij het bestellen wordt wel aangegeven dat de borrelplanken bij ons vandaan komen. Daardoor komt het ook weleens voor dat bedrijven uit de skyboxen bij ons aankloppen om de hapjes te verzorgen bij een evenement of personeelsfeest.’
Unieke producten
De samenwerking tussen FC Twente en De Zuivelhoeve bevalt van beide kanten goed. Zo zeer, dat afgelopen jaar werd besloten om meer met elkaar op te trekken. Er werden door het zuivelbedrijf vier unieke FC Twente-producten ontwikkeld, die verkrijgbaar waren bij 25 Jumbo Supermarkten in de regio Twente. Ook hier is Arts nauw bij betrokken. ‘Onze marketingafdeling en Jumbo wilden graag eens iets anders bedenken voor de supporters. Daar zijn FC Twente-ijs, FC Twente-yoghurt, FC Twente-notenmix en FC Twente-kaas als producten uitgekomen.’
De yoghurt, ijs en kaas worden gemaakt bij de bedrijven die onderdeel zijn van de Roerink Food Family, het moederbedrijf van De Zuivelhoeve. Zo komt de yoghurt van de zuivelfabriek in Twekkelo en wordt het ijs bij Dessert Masters in Oldenzaal gemaakt. ‘Eigenlijk komt alleen de notenmix niet uit de regio, al branden we de noten wel zelf’, zegt Arts. Of de producten nog een geheim ingrediënt hebben om het FC Twente-gevoel speciaal aan te wakkeren? ‘Ze worden met extra veel liefde door onze productieleiders gemaakt’, lacht Arts. ‘Want ook onder hen zijn veel FC Twente-supporters.’
De producten zijn met veel enthousiasme door FC Twente-supporters ontvangen, weet Arts. ‘Vooral de nootjes gaan hard. Ik zie geregeld foto’s voorbijkomen van fans die thuis op de bank zitten en naar de wedstrijd kijken met een bakje FC Twente-notenmix voor zich. Dat is mooi om te zien. Voor zover ik weet is dit ook uniek in Europa. Geen club die een eigen productenlijn in een supermarkt heeft.’