4 minuten
)
Ondernemen

Twepa en HYGENIQ werken samen aan een duurzame samenleving

Twee Twentse bedrijven, Twepa en HYGENIQ, hebben elkaar gevonden. De ‘liefde’ is nog pril, maar de eerste successen kunnen al bijgeschreven worden. Nog maar een half jaar heeft Twepa de groene en veilige producten van HYGENIQ in het assortiment opgenomen en de omzet in de schoonmaaktak is al met vijftig procent gestegen. ‘Wij geloven in onze samenwerking’, zegt Ramon Helmhout, inkoopmanager bij Twepa.

De natuurlijke schoonmaakproducten van HYGENIQ moeten de wereld gaan veroveren. Het bedrijf heeft een missie. De tijd dat er een doodskop op de achterkant van een agressief schoonmaakmiddel met schadelijke chemicaliën stond, is wat HYGENIQ betreft voorgoed voorbij. De wereld verdient beter. De ‘next generation cleaning’ bestaat voor het Enschedese bedrijf uit ecologische afbreekbare schoonmaakmiddelen. Groen, duurzaam en veilig zijn de sleutelwoorden. ‘Marcel in ’t Veld, onze directeur, komt uit een schoonmaakfamilie’, vertelt Joyce Roelofsen, marketeer bij HYGENIQ. ‘De schadelijke producten die hij in het schoonmaakbedrijf gebruikte, waren hem een doorn in het oog. Hij wilde het anders. Marcel verkocht het bedrijf en richtte in 2012 HYGENIQ op. Inmiddels leveren we honderd verschillende groene schoonmaakproducten aan ziekenhuizen, schoonmaakbedrijven en de horeca. Particulieren kunnen onze producten onder andere via bol.com bestellen.’

Twepa

Voor facilitaire groothandel Twepa is ‘schoonmaak’ slechts één van de zes takken van het bedrijf. ‘Ons familiebedrijf heeft een assortiment van 55.000 artikelen’, zegt Jeffrey Krijgsman, salesmanager bij Twepa. ‘Iedereen kan klant bij ons worden, want iedereen heeft wel iets van ons nodig. We leveren aan grote bedrijven in onder andere de sectoren food, retail en zorg- en dienstverlening, maar dus ook aan particulieren.’ Twepa was recent toe aan een vernieuwende partner en vond die in HYGENIQ. Eerder deed het bedrijf zaken met een Duitse schoonmaakfabrikant. ‘Het mooie van Twente is dat bedrijven elkaar makkelijk weten te vinden. Je komt elkaar tegen in het verenigingsleven en bij borrels. Zo ging dat dus ook met HYGENIQ’, zegt Helmhout. Twepa zocht bewust naar een partner die een groen label en duurzaamheid hoog in ’t vaandel heeft staan. Krijgsman: ‘Vergroening is de toekomst. We zijn bij Twepa ook al langer met dat thema bezig. We werken bijvoorbeeld met duurzaam karton en gebruiken suikerriet en bamboe voor disposables. In HYGENIQ zagen we een passende partner.’

Gezamenlijke acties

Het is voor een bedrijf belangrijk om focus te bepalen, zegt Krijgsman. ‘Je moet kiezen. Van alles een beetje doen, dat werkt niet. Wij kozen heel bewust voor één partij om zaken mee te doen in de schoonmaakbranche. We haken aan bij de acties van HYGENIQ. Die krijgen we als het ware op een presenteerblaadje aangereikt. Daar gooien we dan wel eerst ons eigen Twepa-sausje met onze huiskleuren overheen. Het is voor Twepa heel fijn om een organisatie achter zich te hebben die meedenkt.’

In hun prille samenwerking ontwikkelden ze gezamenlijk onder meer een actie voor scholen. ‘We presenteerden een schoonmaakbox. Er zaten vier ecologische schoonmaakproducten in een box, die gemaakt was van graskarton. Op en top duurzaam dus. Dat werd door scholen gewaardeerd. Duurzaamheid is ‘top of mind’, dat merken we aan alles’, zegt Krijgsman. Toch is duurzaamheid volgens hem nog een ondergeschoven kindje in de schoonmaakbranche. Er valt nog veel terrein te winnen. En veel te innoveren. Die ontdekkingsreis zijn Twepa en HYGENIQ samen aangegaan. ‘We zitten nog in de opstartfase en de samenwerking werpt z’n vruchten al af’, zegt Krijgsman.

HYGENIQ

Bij HYGENIQ, gevestigd aan de Lenteweg in Enschede-Oost, werken nu veertig mensen. ‘Het personeelsbestand is in één jaar tijd verdubbeld. Dat zegt genoeg over hoe snel onze groei gaat’, laat Raymond Witvliet, salesmanager bij HYGENIQ, weten. ‘In de huidige markt is er enorm veel concurrentie, maar er zijn veel producenten die duurzame en veilige producten alleen als bijproduct verkopen, alleen omdat de markt hiernaar vraagt. Dit naast de giftige schoonmaakmiddelen die zij voeren als kernassortiment. Dat doen wij niet, groen is bij HYGENIQ in alles leidend’.

Krijgsman van Twepa heeft ervaren dat de consument bereid is meer te betalen voor duurzame en veilige producten. ‘Tien jaar geleden was dat nog niet zo. Een lage prijs was toen de belangrijkste factor. In wezen is een groen product goedkoper, omdat je er als consument langer mee doet. Je hoeft niet hard in een fles te knijpen. Een druppel volstaat. Dat laat onze accountmanager met testmateriaal aan nieuwe klanten zien. Onze producten vergen nog wel een toelichting.’

Roelofsen is er heel trots op dat de producten uit Enschede nu ook al bij hotelketen Van der Valk te vinden zijn. ‘Van der Valk is net als HYGENIQ een 100 procent Nederlandse familiebedrijf. Dat zij onze producten afnemen, vinden we een mooie opsteker.’

 

Tekst door: Ditta op den Dries