4 minuten
)
Ondernemen

Trainen in de virtuele wereld

De tijd dat virtual en augmented reality alleen maar een ‘leuk extraatje’ waren, ligt ver achter ons. De realiteit is dat je deze technieken superslim kunt gebruiken binnen je bedrijf. Virtual Lab 17 bouwt innovatieve toepassingen die resultaat opleveren. Een voorbeeld daarvan is bedrijfstrainingen. Oprichters Kelvin Leusink en Johan Brinkman vertellen waarom ze daar vol op inzetten.

We duiken meteen de virtuele wereld in. Locatie: Kleentec. Een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf voor de levensmiddelenindustrie, eveneens uit Rijssen. Brinkman: ‘Kleentec heeft tussen de 1500 en 2.000 mensen in dienst. Die moeten bijna allemaal verder worden opgeleid als het gaat om hygiëne en veiligheid. Een enorme klus, die flink wordt verlicht door onze virtuele trainingen.’ Virtual Lab 17 ging aan de slag en bootste de situatie bij Kleentec met ‘360 graden content’ levensecht na. We zien een productieruimte met geavanceerde machines. Kleentec wil dat hun mensen die machines door en door kennen, alleen zo kunnen ze de veiligheid en hygiëne waarborgen.

Scherpe messen

De training begint. De machines zijn feilloos in 360 graden in beeld gebracht. ‘Controleer of de scherpe messen zijn afgeschermd en of er geen losse onderdelen liggen’, zegt een stem. ‘Check de elektrakasten en scherm deze goed af’. De virtuele trainingsleider neemt de medewerkers van Kleentec mee in het hele schoonmaakproces en stelt tussendoor vragen. ‘Die gaan bijvoorbeeld ook over persoonlijke beschermingsmiddelen’, vertelt Leusink. ‘Wat trek je aan en hoe werk je veilig? Deze training is online te volgen of met een VR bril. Medewerkers die beginnen aan hun werkdag, kunnen de training kort van tevoren nog even erbij pakken. De training kent veel interactieve elementen, gamification genoemd. Dat maakt het leuk. Kleentec, Arbo Unie en andere soortgelijke bedrijven waar we voor werken, kennen veel verloop van personeel. Er zijn veel uitzendkrachten. Dan kost het veel tijd en geld om dit soort trainingen telkens opnieuw te geven en dat schiet er dan wel eens bij in. Bovendien hebben ze veel medewerkers met een migratieachtergrond. We bieden deze training daarom ook aan in bijvoorbeeld Arabisch of Pools. De huidige generatie vindt het prettig zo’n training online of in VR te kunnen volgen. Kortom, er zijn veel voordelen. De markt groeit explosief.’

Brinkman: ‘Ook de datakant speelt een belangrijk onderdeel in dit verhaal. De data uit deze trainingen kunnen gekoppeld worden aan inspectiesystemen. Mocht er een inspecteur komen die checkt hoe zo’n bedrijf de veiligheid borgt, dan kunnen ze de resultaten van de medewerkers laten zien en wordt het in één oogopslag duidelijk.’

Triage

Een ander voorbeeld: de opleiding van een doktersassistent. Brinkman: ‘Met VR bieden we hier situaties die een student niet direct meemaakt op een stage. Je kan je voorstellen dat een student van 19 nog geen keuzes mag maken die over leven of dood gaan. In onze VR-wereld staat hij of zij naast de doktersassistent. Die krijgt een vraag, en kijkt dan naar de stagiair. De stagiair kan dan de keuzes maken over de verloop van het triagegesprek. Omdat je je echt onderdeel voelt van de situatie, maakt die VR-training indruk. Het is erg realistisch. We hebben ook een training voor een verpleegkundige die op bezoek gaat bij een patiënt die kortademig is. De keuzes over wat je dan moet doen, zijn leerzaam.’

Klant ontzorgen

Leusink: ‘Je merkt, de mogelijkheden zijn eindeloos. We werken al met verschillende bedrijven. Dat kan ook gaan over een onboardingsproces van nieuwe medewerkers, of scholieren die een kijkje achter de schermen nemen in het zakenleven. Het voordeel van VR is dat je een scenario of situatie op een eenduidige manier vastlegt. Je hebt niet te maken met verschillende mensen die een verschillend verhaal vertellen. En bovendien zijn de scores van de deelnemers zoals gezegd makkelijk te loggen.’

Virtual Lab 17 wil hun trainingsaanbod blijven ontwikkelen. ‘We hebben flink geïnvesteerd in onze apparatuur en camera’s. Onze ambitie is een platform te ontwikkelen waarop bedrijven zelf inloggen en hun deelnemers registreren. We willen onze klanten volledig ontzorgen met een learning management systeem, een LMS. Ze kunnen dan zelf de trainingen voor hun personeel klaarzetten. VR kan voor veel bedrijven van grote waarde zijn. Natuurlijk, het kost wat tijd en geld om die content te maken. Maar bedenk dan vooral: wat bespaart het? Je hoeft maar één keer iets te ontwikkelen en vaak is dat modulair en lang te gebruiken.’

Meer info: www.virtuallab17.nl

tekst: Jochem Vreeman