Hoe maken we jong talent enthousiast voor het verzekeringsvak? Die vraag borrelt bij financieel dienstverlener Ten Hag uit Enschede regelmatig op. En wat is dan beter dan studenten zélf aan de slag te laten gaan met dit vraagstuk? Hulp van bedrijfskundestudenten van Hogeschool Saxion werd ingeroepen.
Bij Ten Hag wordt vaak een beroep gedaan op de generatie van de toekomst. Het kantoor wil met hun makelaars- en verzekeringsdiensten blijven innoveren en daar is een frisse blik voor nodig. Regelmatig wordt studenten een (afstudeer)opdracht bij Ten Hag aangeboden, zo ook nu. Met bedrijfskundedocent Marjolijn van de Made van Saxion ontstond al snel een klik en daar rolde een waardevolle samenwerking uit.
In gesprek
‘Bij Bedrijfskunde vinden we onszelf de laatste jaren opnieuw uit’, vertelt Marjolijn. ‘De onderwijsmodules zijn niet meer zo opgebouwd als vroeger. Toen was het zo dat je een kwartaal afsloot en je studiepunten bijeen sprokkelde. We gaan nu veel meer toe naar geïntegreerd onderwijs. Dat betekent: eerst twee jaar thematisch onderwijs, waarbij elk semester een eigen thema en vraagstuk van een externe organisatie, profit of non-profit, heeft. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het implementeren van een duurzaamheidsbeleid. Of over een communicatieplan voor een GGZ-instelling. De essentie is vooral dat we niet zeggen: hier heb je je advies en veel plezier ermee. Studenten gaan juist met stakeholders in gesprek over hun missie en visie. Na die twee jaar laten we onze studenten meer vrij.’
Carrière?
Terug naar Ten Hag. Het bedrijf wil jong talent iets bieden, maar zoekt zelf ook doorlopend naar nieuwe manieren om met toekomstige medewerkers in contact te komen. Wie weet is Maartje Westerhof, Jorja Oude Engberink, Guusje Leus of Levi Aitink – samen vormen zij de studentengroep van Bedrijfskunde die de opdracht voor Ten Hag uitvoert – wel de toekomstige verzekeringsmedewerker. Zien ze dat zitten? ‘Over die vraag ben ik pas recent gaan nadenken, want ik kende Ten Hag alleen van naam’, vertelt Maartje. De Almelose studente was positief verrast over Ten Hag. ‘Een interessant kantoor dat wil verjongen. En ze vernieuwen hun verzekeringstak behoorlijk; zo wordt er veel meer met data gedaan. Best interessant.’ Ook Jorja uit Deventer geeft aan zeker open te staan voor een carrière bij Ten Hag.
Vergrijzing
Eerst maar eens de studieopdracht. Maartje schetst de uitdaging die aan de studenten werd voorgelegd. ‘Ten Hag merkt vergrijzing binnen het bedrijf en worstelt soms om medewerkers te vervangen. Wij gaan voor hen twee bijeenkomsten organiseren. Eén met studenten die in de afstudeerfase zitten en één met (voormalige) Saxionstudenten die werkzaam zijn bij Ten Hag.
Bij de eerste groep willen we in beeld krijgen wat de studenten belangrijk vinden in de zoektocht naar een baan. Bij de tweede groep hopen we scherp te krijgen wat de onderscheidende kenmerken van Ten Hag zijn. Hiermee hopen we Ten Hag een advies te kunnen geven over hoe, waar en met welk verhaal zij zich profileren richting jonge talenten.’
Jorja: ‘Een van de dingen die ik zelf al gemerkt heb, is dat je bij Ten Hag ook echt de boer op gaat. Je bent bezig met risico’s inventariseren voor je klanten en dat doe je niet alleen maar vanachter je bureau. Dat spreekt mijn generatie zeker aan. Ook de mensen hebben me al positief verrast. Eerlijk is eerlijk: ik had een beetje het beeld voor me van een man van middelbare leeftijd in grijs pak, maar er is zeker meer. Wij hebben contact met Anja Brunink, directeur van de financiële dienstverleninggroep. Zij is erg energiek en recht voor z’n raap, dat past bij me.’
Inkijkje
Hoewel de sessies nog moeten volgen, krijgen de studenten zelf al een steeds beter beeld over hun advies. Ten Hag zou best een iets andere route in kunnen slaan als het gaat om personeelswerving, vinden ze. Jorja: ‘Ze kunnen wat meer de kant van ‘employer branding’ op. Dus niet: een vacature online knallen en dat is het. Geef meer een inkijkje op de werkvloer en benut ook kanalen die goed bij onze generatie aansluiten, zoals Instagram-stories.’ Maartje: ‘Eens. Ik zou wat mee willen krijgen van zowel de zakelijke kant als de sfeer op kantoor en bij de klant. En wees ook heel concreet: hoe ziet je werkdag eruit?’
Lef
Docente Marjolijn vindt dat haar studenten op de goede weg zitten. ‘Meestal denk je pas aan een verzekering op het moment dat je het nodig hebt. Het beroep is onderbelicht. Ten Hag heeft natuurlijk een eigen wervingsproces, maar de loopbaanwaardes kunnen voor de jonge generatie heel anders zijn dan voor ouderen. Misschien willen net afgestudeerden helemaal geen veertig uur werken. Of willen ze meer autonomie, vrijheid en verantwoordelijkheid. Feit is dat er flink aan bedrijfskundestudenten wordt getrokken. Ik sprak laatst een derdejaars student die in korte tijd 16 berichtjes van recruiters op LinkedIn had ontvangen. Er is veel aanbod en onze studenten weten van veel een beetje. Ik moedig in ieder geval ook andere bedrijven aan om net als Ten Hag lef te tonen en naar deze generatie te luisteren. Mensen van deze generatie hebben een frisse blik en veel te geven. Laat hen meekijken in je keuken en profiteer van hun bevindingen!’