3 minuten
)
Ondernemen

Sturen op data voor een toekomstbestendige onderneming

In het tijdperk waarin data de sleutel is tot succes, staat Little Rocket op de voorgrond om bedrijven te transformeren tot datagedreven organisaties. CEO Nienke Bruggeman en salesmanager Maarten Pieper vertellen hoe ze bedrijven ondersteunen in deze cruciale transitie. Door data optimaal te benutten, kun je als bedrijf veel inzichten krijgen voor het nemen van beslissingen.

Nienke vertelt: ‘Met kleine stappen helpen we bedrijven te groeien in hun datagedrevenheid en ondersteunen we ze om dit te implementeren in hun eigen organisatie.’ Maarten vult aan: ‘Organisaties die datagedreven werken, overleven. Doe je dit als organisatie niet en neem je geen datagedreven beslissingen? Dan zijn het je concurrenten die het wel zullen gaan doen.’

Little Rocket is in drie jaar tijd uitgegroeid tot één van de toonaangevende Nederlandse bedrijven in data en AI. Hun visie is helder: alleen organisaties die data en AI volledig integreren, zullen in de toekomst overleven. Hun missie? Organisaties zelfstandig datagedreven laten worden. De technische oplossing is nog maar het topje van de ijsberg. Nienke: ‘wij zien dit slechts als een middel waarmee je aan de slag moet. De data die hiervoor nodig is, moet uit je bedrijf komen. En daar heb je meer voor nodig.’

Agency

Little Rocket begint zijn missie door samen met klanten waarde te ontginnen uit data. Samen identificeren ze processen die geoptimaliseerd kunnen worden door datagedreven oplossingen. Dit leidt tot indrukwekkende resultaten, zoals vermindering van klantverloop, verhoging van winstmarges, effectievere personeelswerving en zelfs bijdragen aan milieuvriendelijkere operaties. Maarten: ‘Hiervoor gaan we op zoek naar waar we de grootste impact kunnen maken. Dit doen we door het opzetten van business cases vanuit de organisatie. Vanuit deze case zullen we met een experiment eerst in het klein de waarde van datagedreven werken praktisch aantonen.

Op deze manier kijken we of het idee uitvoerbaar is en of er nu al waarde uit de experimentele oplossing gehaald wordt. Zo kunnen we de meerwaarde aantonen. Na te hebben bewezen dat we het kunnen, kan deze werkwijze organisatiebreed worden uitgerold.’

Academie

Voor Little Rocket is het overbrengen van kennis en vaardigheden een essentieel onderdeel van hun missie. Dit doen ze binnen hun Little Rocket Academie, welke gelanceerd is in oktober. Hier bieden ze workshops, masterclasses en opleidingsprogramma’s aan. Onder andere gericht op alle medewerkers, directies, management en toekomstige dataspecialisten, met als doel het vergroten van begrip, kennis, draagvlak en vaardigheden. Nienke: ‘Het unieke aan onze academie is dat we ons meer richten op soft skills, zoals vaardigheden en mindset. In plaats van hard skills zoals tools of taal. Dit doen we omdat we merken dat het in de praktijk vaak misgaat wanneer je de harde kennis toe moet passen in de praktijk. Hierdoor sluit ons programma goed aan op de praktische problemen die bedrijven ervaren en waar verder weinig aanbod in is.’

Teams

Tot slot helpt Little Rocket organisaties bij het opbouwen van hun eigen datateams. Met hun expertise in teamopbouw, toegang tot talent in Twente en mogelijkheden voor begeleiding en ontwikkeling, positioneert Little Rocket zich uniek. Maarten: ‘We brengen in kaart hoe ze hun eigen datateam kunnen bouwen met een teamstrategie. Daarnaast geven we ze ook toegang tot het talent uit onze academie, zodat ze het team hiermee kunnen samenstellen.

Nienke: ‘Wij blijven betrokken door het talent het eerste jaar te begeleiden op vraagstukken uit de organisatie. Op deze manier dragen we bij aan de capaciteitsuitdaging van bedrijven, omdat het vinden van de juiste mensen een grote uitdaging is. We zetten hiermee in op een stukje werving, advies en detachering. Met het uiteindelijke doel dat het talent op de lange termijn bij onze klanten blijft werken.’ \