4 minuten
)
Ondernemen
Onderwijs

Spotted Zebra: toonbeeld van ondernemerschap op Saxion

De broers Floris en Michiel de Ruiter uit Enschede zijn een treffend voorbeeld van creatief ondernemerschap dat werd aangewakkerd door Hogeschool Saxion. Met hun start-up Spotted Zebra helpen ze andere creatieve ondernemers met visuele content. Ze kenden een vliegende start.

Echt lang zijn ze nog niet eens bezig, maar het loopt al lekker. Floris (24) staat notabene nog met één been in zijn studie. De student Creative Business is aan het afstuderen. Broer Michiel (23) heeft zijn diploma van de opleiding Commerciële Economie al op zak. Dat ze ook zakelijk gezien twee handen op één buik zijn, bleek al tijdens hun stage. Die volgden ze gelijktijdig bij videobedrijf Moekotte Media in Enschede. ‘Uit die stage haalden we zoveel plezier dat we zeiden: hier willen we samen mee verder’, vertelt Floris. ‘Ik werd er echt verliefd op het creatieve vak en kon er mijn passie voor beeld en fotografie goed kwijt.’ De gezamenlijke passie en ambitie leidden uiteindelijk tot de oprichting van Spotted Zebra in het voorjaar van 2023. Het duo staat inmiddels ruim een half jaar op eigen benen en haalde al wat fraaie klussen binnen.

‘Snackable’

‘We richten ons vooral op andere start-ups en jonge ondernemers’, zegt Michiel. ‘Ons hart ligt bij sportieve jonge merken, bij horeca- bedrijven en evenementen. Wij creëren wat we zelf noemen jonge video- en fotografie, iets dat de huidige generatie studenten en net afgestudeerden aanspreekt.’

Floris komt met een trendy term op de proppen: ‘snackable’ promotievideo’s. ‘Dat dekt de lading best goed.

Het moet tegenwoordig allemaal snel en flitsend zijn. Je moet met je content gelijk een bepaald gevoel kunnen overbrengen. Korte, duidelijke video’s die je bedrijf dynamisch in beeld brengen. Dat is wat we doen.’ Hij neemt een van hun eerste klanten als voorbeeld: Avatarz Klimbos in Oldenzaal. ‘We probeerden hun outdoor-activiteiten en de avontuurlijke beleving bij hen vast te leggen. Dat is vrij aardig gelukt.’

‘Killer content’

De broers zijn positief over Hogeschool Saxion en de stimulans die ze er kregen om het ondernemerspad te kiezen. Ook op inhoudelijk vlak viel er genoeg te halen binnen hun beide studies. Michiel: ‘Ik heb een minor gevolgd die ‘How to create killer content’ heet. Erg leerzaam. Een half jaar lang mochten we zo wild en creatief denken als we zelf wilden. De opdracht: bouw een marketingcampagne voor een merk dat je aanspreekt. Ik ben een liefhebber van gin en koos het gin-merk Sipsmith. Ik verzon een ‘collab’ (samenwerking, red.) met een golfmerk. We gingen naar golfclub Prinses Wilhelmina in Enschede om daar opnames te maken. Een heel tof project.’

Floris: ‘Ik heb me op Saxion gespecialiseerd op audiovisueel vlak, vooral de technische kant. Het draaien, editen en regisseren dus. En ik volgde vanuit het Saxion Centrum voor Ondernemerschap de minor ‘Startup Ondernemer’. Het is een van de drie minors die het centrum aanbiedt. Ik ontwikkelde er mijn liefde voor het ondernemerschap. Het zelf de touwtjes in handen hebben, de vrijheid, constant creatief bezig zijn en veel in contact staan met gelijkgestemden. Daar word ik blij van. Of jong ondernemen een trend is tegenwoordig? Ik denk het wel, we hebben veel vrienden die ook voor zichzelf zijn begonnen. Voor sommigen doen we ook klussen, zoals voor het bedrijf Cozini, dat een thuisdiner-ervaring biedt. Het is leuk om elkaar te stimuleren en ervaringen te delen. We halen het beste in elkaar naar boven.’

Broederband

Gaat alles de jonge ondernemers dan voor de wind? Schuurt het ergens, bijvoorbeeld onderling als broers? ‘Dat zou je graag willen horen hè’, grapt Michiel. ‘Eigenlijk niet. We kennen elkaar al zo lang, het loopt best soepel. Natuurlijk is er wel eens verschil van inzicht. We verschillen ook best van elkaar qua persoonlijkheid. Floris is wat meer joviaal en conceptueel, maar daardoor soms ook wat chaotisch. Ik ben van de structuur. We vullen elkaar mooi aan. Ook op inhoudelijk vlak.’

Floris: ‘En natuurlijk willen we met Spotted Zebra nog groeien. Het is wel eens lastig potentiële klanten ervan te overtuigen hoe belangrijk goede videografie is. In de moderne marketing is het niet meer weg te denken, maar niet elk bedrijf ziet dat. Uiteindelijk willen we ons ook wat meer richten op festivals en evenementen. We dromen ervan eens bijvoorbeeld de Military of Freshtival te doen. Dat soort hoogtepunten gaan we hopelijk nog beleven.’