3 minuten
)
Ondernemen

Smart Glasses, de snelle opmars van support op afstand

Het heeft een enorme vlucht genomen, virtuele hulp op afstand door middel van een smart glass. Wat houdt deze nieuwe vorm van werken in en wat levert het op? In dit artikel vertellen we je er alles over!

Een groot aantal bedrijven maakt steeds meer gebruik van Smart Glasses  om de snelheid en kwaliteit van de buitendienst te verbeteren. Deze technologie heeft de afgelopen jaren een exponentiële groei doorgemaakt. De toegenomen reisbeperkingen en het werken op afstand hebben deze groei alleen maar versterkt.

Het is duidelijk dat smart glasses voet aan de grond hebben gekregen. Er zijn diverse marktleiders zoals Facebook, Apple en Microsoft die grote investeringen doen in deze hardware en software. Ze beloven een besparing van waardevolle (reis)tijd, het terugdringen van onnodige kosten en stellen dat je de kennis en ervaring van je personeel optimaal kunt benutten. Dat zijn nogal beloften. Maar hoe werkt het precies?

Hulp op afstand
Stel: je begint met werken als junior monteur in de installatietechniek. De eerste weken ga je samen met een ervaren collega op pad. Na deze korte inwerkperiode is het tijd om zelf langs de klanten te gaan, mankementen te beoordelen en zelfstandig de reparaties uit te voeren. Spannend, maar een stuk minder spannend met een Smart Glass op zak.

Als je tijdens het werk even vastloopt of je kunt advies gebruiken dan pak je jouw Smart Glass. Je zet de bril op, en met één druk op de knop leg je contact met een senior collega. Deze zit op kantoor en ziet vervolgens live, 1 op 1 waar jij naar kijkt. Hij kan meekijken en luisteren, maar ook documenten delen, foto’s nemen of instructies doorsturen naar jouw Smart Glass. Deze zie jij vervolgens terug op het schermpje wat deels voor je oog zit. De monteur zelf heeft op locatie de handen vrij en kan ondertussen aan de slag.

Smart Glasses zijn brillen met een subtiele display en camera waarmee de gebruiker allerlei informatie kan oproepen, ontvangen en verzenden. Ideaal voor service toepassingen waarbij het realtime beschikbaar hebben van kennis en ondersteuning een groot voordeel is. Het kan helpen om het dreigend tekort aan technische service medewerkers op te lossen en de inzetbaarheid van service medewerkers te vergroten. De inzet en het gebruik zijn breed. Smart Glasses worden niet alleen ingezet in de techniek, maar ook in de zorg en in de logistieke sector worden ze al op grote schaal ingezet.

Bedrijf versus consument.
Google kondigde in 2009 haar Google Glass Project aan. In 2013 kwam het eerste model op de markt. De techniek en hardware stonden nog in de kinderschoenen. Ondertussen is het hard gegaan qua ontwikkeling, zowel voor de business- alsmede de de consumenten-varianten.

De Smart Glasses voor consumenten richten zich op visuele ervaringen, het maken van (social media) content en het afspelen van muziek en podcasts. Facebook heeft onlangs in samenwerking met Ray Ban een slimme zonnebril uitgebracht met deze functionaliteiten.  

De markt voor ‘slim glas’ voor ondernemingen is op stoom. De schatting is dat er eind 2021 meer dan 25 miljoen exemplaren in omloop zijn. De professionele brillen zijn er in verschillende soorten en maten. Zo is de Google Glass 2 enterprise edition erg subtiel, klein en licht. Voor het werken in ruwere omstandigheden is de robuuste RealWear HMT-1 erg geschikt. De RealWear heeft ook een speciale editie (ATEX Zone 1 & IECEx Zone 1) welke CSA C1-D1 gecertificeerd is. Dit houdt in dat deze zelfs veilig gebruikt kan worden in potentieel explosieve omgevingen. Kortom voor elke job is er een passende Smart Glass beschikbaar.

Kennen is wennen
Nieuwe technologie en verandering kan soms toch een beetje spannend zijn. Dit geldt voor de medewerkers maar mogelijk ook voor klanten of cliënten. Daarbij heeft elke verandering tijd nodig.

De praktijk laat zien dat de meerwaarde en het enthousiasme snel gedeeld worden. Het advies is dus; wil je starten? Start dan met de enthousiastelingen, de mensen die ervoor openstaan. Je zult zien dat het in korte tijd omarmt zal worden door de rest van het team!