4 minuten
)
Ondernemen

Rabobank experimenteert met de nieuwste technologieën

Als innovatiemedewerker binnen het HR-domein van Rabobank houdt Emiel Stroeve zich bezig met innovatieprojecten waar hun medewerkers baat bij hebben. Hij experimenteert met toepassingen, zoals AI, die het werk creatiever, productiever en makkelijker moeten maken. Alle ruis wordt weggenomen en oninteressant werk wordt geautomatiseerd. Dat werkt niet alleen fijner en beter voor de medewerker, maar ook voor het bedrijf zelf. Emiel deelt de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Rabobank.

‘Mijn rollen binnen Rabobank waren altijd al gericht op hoe we de volgende stap konden zetten. Nu ik bij een innovatieteam zit, voeren we die projecten ook daadwerkelijk uit. Welke technieken zijn er voor handen die we zouden kunnen toepassen? Zo hebben we een experiment afgerond met virtual reality (VR). Het wekelijkse teamoverleg werd gehouden in de metaverse; iedereen had een VR-bril op en zo konden we op afstand in 3D met elkaar vergaderen.

Dat bleek een stuk realistischer te werken dan een Teams-meeting. Een interessante case, omdat we bijvoorbeeld ook collega’s in India hebben. Zo zouden we meer connectie en engagement kunnen opbouwen met de mensen daar, zonder dat je er fysiek hoeft te zijn. De techniek is nog niet helemaal daar waar hij moet zijn om het structureel te implementeren, maar wie weet werken we over een jaar of twee wel zo.’

Slimmer solliciteren

‘Een ander project, al wat meer richting AI, was het sollicitatieproces optimaliseren. De werkwijze was: een sollicitant uploadt zijn of haar CV en dan zijn er altijd nog wat aanvullende vragen vanuit ons. Omdat onze recruiters daar best druk mee waren, duurde het soms lang voordat er contact was met de sollicitant. Dat is zonde, zeker in een markt waarin je graag snel nieuwe mensen aantrekt. We zijn toen gaan experimenteren met een robot die de sollicitant belde en aanvullende vragen stelde. Wat bleek? Negentig procent van de sollicitanten vond deze werkwijze helemaal prima. Ook omdat ze vaak al tien minuten na het uploaden van hun CV een telefoontje kregen. Zo’n toepassing versnelt het proces dus voor iedereen en maakt de werving een stuk makkelijker. We kijken nu hoe we dit een vast onderdeel kunnen maken van ons recruitmentproces.’

Minder ruis, meer focus

‘AI is misschien wel de grootste ontwikkeling waarmee we bezig zijn. Er loopt nu een project waarbij we de AI-toepassing van Microsoft intern uitproberen. Dat is een ChatGPT-achtige tool, waarbij het verschil is dat de veiligheid van de data die je invoert gegarandeerd is. Dat is voor ons natuurlijk essentieel. De mogelijkheden zijn breed: binnen no-time creëer je een bepaald document of een uitgebreide presentatie. In een paar klikken heb je de basisinformatie staan waarmee je verder kunt. Ook op het gebied van vergaderingen zien we dat er efficiëntiestappen haalbaar zijn. Want iedereen herkent het wel: de zoveelste vergadering, wat waren je actiepunten ook alweer, waar stonden die notulen nou precies? Met de AI-toepassing laat je een vergadering automatisch samenvatten, inclusief de actiepunten die van toepassing zijn op jou. Dat document staat binnen één minuut. En voor de vervolgvergadering vraag je die stukken ook zo weer op. Het gedoe rondom een vergadering wordt geminimaliseerd. En er blijft meer tijd over voor belangrijkere zaken.’

De toekomst van AI

‘Het oninteressante werk uit handen geven, en daarmee de creativiteit en focus bevorderen, dat is wat goede toepassing van AI voor je bedrijf doet. Ik geloof er echt in dat het één van de grootste veranderingen gaat brengen sinds de introductie van de smartphone. Toen was men nog best sceptisch, ‘ik heb zo’n mobiel toch helemaal niet nodig?’, maar bij deze ontwikkeling ziet iedereen vrij snel in hoeveel makkelijker het hun werk kan maken. Het adoptievermogen is hoger. En we staan nog maar aan het begin: wat we nu zien aan mogelijkheden, is misschien nog maar twintig procent van wat we uiteindelijk kunnen met AI. Daarom vliegen de AI-projecten binnen de Rabobank je ook om de oren. Zo blijven we een aantrekkelijke werkgever die onze medewerkers de nieuwste tools geeft. En tegelijkertijd kunnen onze mensen optimaal werken en hebben ze meer tijd over om zich te focussen op dat wat ze écht drijft om bij dit bedrijf te werken.’ \