Ondernemers kennen het klappen van de zweep: zonder inkomsten, geen bedrijf. Het is dus logisch om ervoor te zorgen dat alle systemen en processen op orde zijn, zodat de organisatie winstgevend is. Toch is een succesvolle onderneming méér dan alleen het financiële resultaat. Het welzijn van medewerkers is minstens zo belangrijk. Door alle dimensies van het bedrijf te optimaliseren, ontstaat er een stabiele, toekomstbestendige organisatie. Dit noemen ze bij SmitDeVries meervoudige waardecreatie en dat is precies waar zij organisaties bij helpen.
Meervoudige waardecreatie betekent waarde creëren op economisch, sociaal en ecologisch vlak. Het gaat om het bouwen van een gezond en toekomstbestendig bedrijf dat positieve impact heeft op de maatschappij. Dit begint met een heldere ambitie te formuleren, de juiste structuur aan te brengen en de mensen binnen het bedrijf te betrekken. Het gaat dus om de juiste structuur én cultuur binnen de organisatie. Dat klinkt lastig, zeker voor een mkb-bedrijf waar dagelijks hard gewerkt wordt, waarin je snel wordt meegesleurd door de waan van de dag. Jeroen de Vries, mede-eigenaar van SmitDeVries en Luuk Fuselier, bedrijfsadviseur, vertellen hoe zij werken aan meervoudige waardecreatie bij bedrijven om op economisch, sociaal en ecologisch vlak succesvol te zijn.
Meervoudige waardecreatie
SmitDeVries helpt bij het definiëren van een heldere ambitie. Dit is het einddoel voor de organisatie. De welbekende stip op de horizon. Vervolgens helpen zij om deze ambities waar te maken met de juiste organisatiestructuur en cultuur. Op deze manier wordt waarde gecreëerd voor de organisatie. Jeroen legt uit dat het niet alleen gaat om het financiële resultaat. ‘Natuurlijk moeten processen en financiën op orde zijn. Maar het gaat ook om het creëren van een duurzame omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en klanten tevreden zijn. Dit leidt weer tot betere bedrijfsprestaties voor alle stakeholders’, zegt hij. ‘Als je ook duurzaamheid erbij pakt, heb je een toekomstbestendig bedrijf. Dat is wat wij meervoudige waardecreatie noemen.’
De rol van leiderschap
Luuk helpt klanten met het neerzetten van de juiste organisatiestructuur en het bouwen aan een sterke bedrijfscultuur. Hij benadrukt het belang van vooruitkijken en het benutten van kansen in plaats van het constant blussen van brandjes. ‘Wij helpen bedrijven om proactief te zijn, hun werkwijze te verbeteren en hun leiderschap te ontwikkelen’, zegt hij. Dit vereist soms een diepgaande verandering in zowel structuur als gedrag. Luuk legt uit: ‘Wij gaan in gesprek met alle lagen van het bedrijf.
De mensen binnen het bedrijf weten als geen ander wat er goed gaat, maar ook wat er beter kan. We betrekken de mensen en houden als extern adviseur bij iedereen een spiegel voor.’ Het blijft bij SmitDeVries niet bij een rapport. Jeroen: ‘Ik zie vaak dat adviseurs een rapport opmaken en dan weer vertrekken. Wij blijven om te helpen met het omarmen van nieuwe vaardigheden, processen en cultuur. Anders belandt het rapport in de kast en is er een halfjaar later niks veranderd.’ Luuk bevestigt: ‘Een rapport zelf doet niet zo veel. Om de organisatie te ontwikkelen, zul je ook het gedrag moeten aanpassen.’
Impactvolle projecten
Een voorbeeld van een succesvol project is hun werk met een seizoensgebonden familiebedrijf uit de regio. Hoewel al succesvol, waren er groeiambities aanwezig. Daarnaast werd het bedrijf overgenomen door de zoon van de directeur én wilden zij hun processen automatiseren. Ze vroegen SmitDeVries om te helpen bij deze transitie. Jeroen vertelt: ‘We begonnen met helder krijgen waar de groeiambitie ligt. Is dat een groei van tien procent of tweehonderd procent? Dit maakt namelijk nogal een verschil!’ Vervolgens keken ze naar automatiseringsmogelijkheden en het optimaliseren van processen. ‘Maar dan ben je er nog niet’, zegt Jeroen. ‘De aansturing van medewerkers verandert bij een groeiende organisatie. Een organisatie van 15 personen vraagt bijvoorbeeld om een andere aansturing dan een bedrijf met 150 personen. Wij coachen daarom ook het management, om de transitie te vergemakkelijken. De eerste resultaten zijn inmiddels zichtbaar. De werkprocessen zijn verbeterd en er zijn mooie stappen gemaakt in leiderschap. Een goed bedrijf waarin lekker wordt gewerkt!’
Regionale focus
Hoewel SmitDeVries landelijk werkt, ligt hun focus op Oost- Nederland. De regionale verbondenheid zorgt voor een grotere betrokkenheid bij lokale projecten. Jeroen: ‘Uiteindelijk willen wij bijdragen aan de brede welvaart van de regio. Dat doen wij door de mkb-bedrijven in de regio te helpen met meervoudige waardecreatie.’ Luuk voegt daaraan toe: ‘Het geeft voldoening om bedrijven te helpen zich verder te ontwikkelen en te zien hoe zij op hun beurt hun eigen omgeving positief beïnvloeden.’
Kijkend naar de toekomst, blijft SmitDeVries hun aanpak verder ontwikkelen. ‘We zijn constant bezig met het bijstellen en verbeteren van onze dienstverlening om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van onze klanten en daarmee relevant te blijven voor onze omgeving’, legt Jeroen uit. SmitDeVries organiseert bijvoorbeeld maandelijks gratis kennissessies voor ondernemers, klant of niet. Jeroen sluit af: ‘Op deze manier verbinden wij bedrijven uit de regio en stimuleren we onderlinge kennisdeling. Daar kunnen organisaties mee verder. Meervoudige waardecreatie richt zich op alle facetten van een bedrijf. Zo helpt SmitDeVries bedrijven om toekomstbestendig te zijn en hun impact te vergroten.’