Het Enschedese bedrijf Denimtex draaide de afgelopen vijf jaar volledig op afstudeerders van Hogeschool Saxion. Zij werkten aan het doorontwikkelen en vermarkten van een uniek product: textielstuc op basis van afgedankte spijkerbroeken. Een innovatietrainee van Saxion gaat Denimtex naar een volgende fase brengen. ‘Ons product moet straks in de winkel liggen.’
Wat hebben de kantoren van Rabobank Utrecht, een suite in Landgoedhotel de Wilmersberg en de vergaderzalen van het Twentse Bierbrouwerij Proeflokaal met elkaar gemeen? Het antwoord: gerecyclede spijkerbroeken aan de muur. Of zoals ze het bij Denimtex noemen: ‘jeans on the wall’. Het duurzame product bestaat uit ruwe hergebruikte textielvezels vermengd met natuurlijke lijm en komt uit de koker van schildersbedrijf Gebr. Van der Geest.
Van nat naar droog
Kathrin Vulic is een van de afstudeerders die de afgelopen jaren met een onderzoeksvraag bij Denimtex aan de slag ging. Ze deed dat vanuit de opleiding Fashion & Textile Technologies. Sinds kort is Vulic bij het Enschedese bedrijf in dienst als research-developer. ‘In de praktijk doe ik op dit moment veel meer dan dat: van de marketing en logistiek tot het begeleiden van afstudeerders. Ik ben namelijk naast directeur Bas van der Geest de enige vaste werknemer.
Denimtex is terechtgekomen in een belangrijke fase. De circulaire wand- en plafondbekleding heeft zijn waarde bewezen op een groot aantal plekken in het land. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het textielstuc gemaakt van gebruikte bedrijfskleding, zoals bij ABN AMRO en Urenco, en voor jeansvezelbehang voor de winkels van Tommy Jeans. Het textielstuc wordt momenteel aangeboden in emmers van 13 kilo via interieurarchitecten. Dit volume is niet praktisch voor de webshop, waar het binnenkort beschikbaar moet komen voor de consumentenmarkt. Daarom komt er een droge mix van gerecyclede textielvezels en lijm, die na het vermengen met water klaar is voor gebruik door de doe-het-zelver.
Vulic: ‘De komende tijd ligt de focus op een nieuwe huisstijl, een nieuwe website/webshop en het doorontwikkelen van een droog product. We hebben interesse in studenten die expertise hebben op het gebied van marketing, campagnes en hoe we onze klanten het beste kunnen bereiken. Daarnaast zoeken we iemand die zich volledig focust op zowel de business- als consumentenmarkt.’
Een half jaar is te kort
Wat Denimtex betreft zou dat in beide gevallen een innovatietrainee kunnen worden, een nieuw fenomeen in hbo-land. Zo’n trainee is een pas afgestudeerde student die zich bij een bedrijf een jaar lang bezighoudt met een specifiek vraagstuk. Saxion is momenteel druk bezig om de eerste kandidaten te selecteren. ‘We zien onszelf als een matchmaker tussen drie partijen: een student, een bedrijf en een lectoraat van Saxion’, zegt projectcoördinator Ilse Schreurs namens het Saxion Centrum voor Ondernemerschap.
De gedachte achter het innovatietraineeship is dat een afstudeeropdracht van zes maanden bij een bedrijf te kort kan zijn om een vraagstuk serieus te onderzoeken. Met een extra jaar in dienst van dat bedrijf is die mogelijkheid voor verdieping er wél. ‘Wij horen van bedrijven dat ze graag meer willen dan dat halve jaar. Juist vinden ze innoveren belangrijk en ze willen het misschien net even anders aanpakken’, aldus Schreurs.
Masterclasses
De innovatietrainees komen in dienst van het bedrijf (waar ze vaak eerder hun afstudeeropdracht deden) en kunnen dan een jaar lang rekenen op begeleiding van een lectoraat van Saxion. Ze krijgen elke vrijdag masterclasses vanuit de hogeschool aangeboden over technologische ontwikkelingen, innovatiemanagement en -methodieken en persoonlijke ontwikkeling. Schreurs: ‘Kennisoverdracht naar het mkb wordt op deze manier een stuk makkelijker. Het uiteindelijke doel, behalve het uitvoeren van een specifieke onderzoeksopdracht, is drieledig: het versterken van het innovatievermogen, talenten in Twente houden en de banden aanhalen tussen onderwijs en bedrijfsleven.’
Tekst door: Marco Krijnsen