Na het invoeren van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ligt er een vergrootglas op online veiligheid en privacy door een grote hoeveelheid incidenten en het groeiende belang van ‘digitaal’ door COVID-19. Iedereen is zich steeds bewuster van de digitale risico’s en mogelijke datalekken, een uitdaging om daar als bedrijf verantwoord en veilig mee om te gaan. Maar als je precies weet wat er mag en mogelijk is, en dat weten ze bij InnoValor, dan kun je digitale innovaties inzetten om écht mooie dingen te doen. Zo ontwikkelden zij de waterdichte identiteitsverificatietechnologie ReadID. InnoValor-oprichters Wil Janssen en Maarten Wegdam leggen uit hoe dat werkt.
‘InnoValor is acht jaar geleden begonnen als adviesbedrijf rond digitale innovatie’, begint Janssen. ‘Alles wat we doen, doen we met een onderzoeksgedreven mentaliteit. Ik denk dat dat komt omdat we
een spin-off zijn van een onderzoeksinstituut. Dat verkennende zit dus echt in onze genen: wat is vernieuwend? Mede daardoor kwamen we op het idee van een app waarmee een paspoort veilig uitgelezen wordt. We zetten die app toentertijd in de Play Store en dat was dat. Toen we weer even gingen kijken, was hij al 50.000 keer gedownload. We wisten: dit softewareproduct moeten we in de markt zetten. Zo is ReadID ontstaan. Die app nam echt een vlucht en onze organisatie ook, we groeiden razendsnel uit tot een team van 50 mensen.’
Wegdam vervolgt: ‘Met ReadID zijn we nu wereldwijd nummer één op het gebied van mobiele identiteitsverificatie. We zitten gewoon nog in Enschede, dat is een bewuste keuze. Daar liggen onze roots en daar halen we talent naartoe, vanuit binnen- en buitenland. Plus: hier is genoeg talent te krijgen en we zien steeds vaker dat mensen ook meer wegtrekken uit de Randstad. Ze zien dat het hier fijn is om te wonen en werken.’
Schaalbare software
De slimme software van ReadID bleek precies waar de markt op zat te wachten. ‘Onze digitale veiligheid wordt steeds belangrijker’, legt Wegdam uit. ‘De chip die in identiteitsbewijzen zit, zoals paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten bevat je persoonlijke informatie inclusief een hoge resolutie pasfoto. Met onze software is het mogelijk om die chip, gewoon met je telefoon, uit te lezen. Vervolgens wordt hij gecontroleerd en kunnen we de pasfoto matchen met een selfie van de persoon die op dat moment het mobieltje vasthoudt. Een waterdichte verificatie van je identiteit. En dat is tegenwoordig belangrijk, want nu we steeds meer op afstand doen is identiteitsfraude een groot risico. Zonder slimme technologie is het bijna onmogelijk om te onderscheiden of identiteitsdocumenten gemanipuleerd zijn. Met onze app dus wel. Plus: het werkt makkelijk op afstand. We hoeven dus niet meer fysiek ergens heen om ons te identificeren, we kunnen gewoon met een app en onze telefoon aantonen dat we het echt zijn.’
Janssen vult aan: ‘Inmiddels hebben we tientallen miljoenen verificaties gedaan, daarin zat een foutpercentage van nul procent. Dus we durven te zeggen dat het gegarandeerd een betrouwbare identiteitscheck geeft. Vrijwel alle banken in Nederland gebruiken inmiddels onze software. Ook moesten recentelijk, als gevolg van Brexit, alle Europeanen die in Groot-Brittannië wonen een soort verblijfsvergunning aanvragen. Al die vijf miljoen mensen kun je natuurlijk niet naar het stadhuis sturen, al helemaal niet tijdens COVID-19. Ze hebben onze software gebruikt om die miljoenen mensen digitaal hun vergunning te laten regelen. Een groot succes. Ook voor de gebruikers: je hebt dan binnen tien minuten geregeld dat je in Engeland kunt blijven wonen. Je kunt je voorstellen hoeveel tijd, geld en gedoe dat scheelt.’
Wat mag wel, wat mag niet
Naast het veilig kunnen identificeren met software, houdt InnoValor zich nog steeds bezig met advies over verantwoord datagebruik binnen organisaties. ‘Dat is wel een heel andere tak van sport’, begint Wegdam. ‘Daarom worden advies en het bouwen van software ook meer gesplitst. We adviseren bedrijven over het omgaan met data binnen hun organisatie. Iedereen heeft het tegenwoordig over datagestuurde bedrijven, maar daar goed mee omgaan is best ingewikkeld. Hoe ga je om met persoonlijke informatie (volgens de AVG) en wat mag wel en wat mag niet. De AVG op zich is goed en duidelijk, maar het heeft er nog niet toe geleid dat we gemakkelijk toegang hebben tot onze gegevens die overal rondslingeren, met als gevolg dat er weinig regie is op de gegevens van consumenten Dat kan op zijn beurt weer problemen opleveren voor jouw bedrijf, omdat je data in handen hebt die je helemaal niet mag bezitten. Wij helpen bedrijven en overheden daar de juiste keuzes te maken. Ook zien we dat veel bedrijven data wel bezitten, maar de gegevens niet op een manier gebruiken waardoor ze er ook écht wat aan hebben. Dat het iets doet voor je organisatie. Hoe helpt data je je diensten te verbeteren?’
Janssen gaat verder: ‘Wij willen iedereen wegwijs maken in die wereld van data. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld gestart met de Algoritmewijzer, een soort kijkwijzer maar dan voor het internet. Op het moment dat je het internet op gaat, zie je dan heel transparant wie er toegang krijgt tot jouw data en wat ze daar precies mee doen. Samen met onze partners, waaronder Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), Kadaster en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), willen we dat in heel Nederland uitrollen. Zodat we iedereen op het internet kunnen informeren waar ze aan toe zijn en waar ze precies akkoord op geven. Die begeleiding is echt nodig. Noem het Twentse nuchterheid: wij willen transparantie bieden en nuance aanbrengen. Zodat iedereen veilig en goed geïnformeerd alle
digitale kansen kan benutten!’
Meer info: www.innovalor.nl
Tekst: Veertje Heemstra