6 minuten
)
Ondernemen

Hoe trotse hoofdsponsor Elektramat ondanks snelle groei toch zijn eigen cultuur weet te behouden

Een jaar prijkt de naam Elektramat op het shirt van FC Twente. Sportief gezien is het een succesvol seizoen geweest, met Europees voetbal als beloning. Het zorgde voor veel aandacht voor de club én de sponsor, die daardoor veel in beeld was. Daar plukt de Twentse groothandel in elektrotechnische materialen, die onlangs een nieuw distributiecentrum in Almelo opende, de vruchten van. ‘We hoeven niet meer uit te leggen wie we zijn.’

Aan het woord is Dave Hoffmann. De hr-manager merkt in zijn omgeving dat de naam Elektramat geen uitleg meer behoeft. ‘Op verjaardagen moest ik eerder vaak uitleggen waar ik werkte. Elektromat? Waar zit dat dan, Hengelo?’ Het is een wereld van verschil met nu. ‘Ik hoef maar te zeggen dat ik bij Elektramat werk en mensen weten direct dat het de sponsor van FC Twente is. Daaraan merk je de kracht van sponsoring.’

De samenwerking opent ook deuren voor Elektramat. Hoffmann ziet het op de arbeidsmarkt. ‘Door de
exposure en zichtbaarheid die we krijgen, willen mensen graag bij ons werken. Voordat we shirtsponsor werden merkten we al een omschakeling op de arbeidsmarkt. Het aanbod van beschikbare werknemers nam toe. Maar sinds we hoofdsponsor zijn, hoeven we amper nog moeite te doen om vacatures in te vullen. Zelfs de lastigste posities hebben we in een mum van tijd bezet.’

Elektramat en FC Twente werkten bovendien samen voor de werving van personeel. ‘We hebben onder meer op de open dag gestaan, hebben samen met de clubs speeddates georganiseerd en in een mailing onder supporters zijn we onder de aandacht gebracht. Ook mogen we in overleg het logo van FC Twente gebruiken. Dat heeft een positief effect. Als we op een beurs staan trekt het logo van FC Twente mensen aan. Bovendien staat FC Twente garant voor kwaliteit. Dat straalt ook op Elektramat af. Mensen zien ons daardoor als betrouwbaar en een goede werkgever.’

Nieuw distrubutiecentrum

Het shirtsponsorschap was een jaar geleden een grote stap voor Elektramat. Een hoogtepunt in de geschiedenis van het bedrijf. Maar minstens zo belangrijk is de opening van het nieuwe distributiecentrum. Elektramat is geworteld in Enschede, maar sloeg zijn vleugels uit naar Almelo, waar het op het XL Businesspark zijn intrek nam in een 36.000 vierkante meter grote hal. Om een beeld te geven: het veld van de Grolsch Veste past er zeven keer in.

In de nieuwe hal worden de orders voor klanten verzameld. In een van de hoeken van de hal is een ruimte waarin het orders picken geautomatiseerd is, de zogenaamde autostore. 64 robots halen hier goederen uit 70.000 gestapelde bakken. Het zorgt ervoor dat Elektramat veel meer orders kan verwerken dan voorheen.

Elektramat is trots op de innovatie en het nieuwe pand. Het past bij de groeiambities van het bedrijf. Tegelijkertijd neemt het ook een uitdaging met zich mee. Elektramat heeft goed werkgeverschap hoog in het vaandel staan en wil, ook na de automatisering en verhuizing, het Elektramat-gevoel behouden. ‘Dat is iets waar we continu naar kijken’, zegt Hoffmann. ‘Door de groei die we doormaken moeten we ons als bedrijf continu opnieuw uitvinden. Dat vraagt om flexibiliteit en vindingrijkheid. Dat zit ook echt opgesloten in het Elektramat-dna. Net als het gevoel dat we het met zijn allen als team samen doen. Met de automatisering is het soms lastig om dat gevoel vast te houden. Het samenwerken met een robot is toch anders dan met collega’s. Het is een uitdaging om het werk leuk te houden. Daarom praten we veel met onze werknemers, zodat we weten hoe zij het ervaren.’

De verhuizing betekent bovendien dat werknemers die jaren in Enschede werkten, ineens in Almelo aan de slag moeten. ‘Ook ras-Enschedeërs die voorheen op de fiets naar hun werk kwamen. De verhuizing naar Almelo is gefaseerd verlopen, ook voor het personeel. We hebben bewust overcapaciteit gecreëerd, zodat een aantal werknemers een tijdje hier kon werken, om gevoel te krijgen bij de nieuwe locatie. Daarna zijn ze teruggegaan naar Enschede, om anderen enthousiast te maken.

Samen

Hoffmann laat tijdens het interview geregeld het woord ‘samen’ vallen. Elektramat vindt de verbondenheid tussen werknemers belangrijk. De onderlinge band tussen het personeel is sterk. ‘Van oudsher zijn we een bedrijf waarbij alle afdelingen door elkaar lopen. Veel mensen zijn ook binnen de organisatie doorgegroeid naar een nieuwe functie. Bij de borrels die we organiseren zie je ook geen groepsvorming van afdelingen die bij elkaar staan. Nee, iedereen loopt door elkaar.’

Het is iets waar Elektramat bewust in investeert. ‘Naarmate je groter wordt is het moeilijk om die cultuur te behouden. Toch slagen we daar goed in. Dat begint al met de onboarding van nieuw personeel. Collega’s die gelijktijdig bij ons binnenkomen, worden als groep bij elkaar gebracht om het bedrijf te leren kennen. Ongeacht de functie. Dat zorgt direct voor verbinding. Vaak zie je ook dat die mensen elkaar op blijven zoeken.’

‘Verder organiseren we afdelingsuitjes of nemen we deel aan sportevenementen’, vervolgt Hoffmann. ‘We zijn bijvoorbeeld aangesloten bij Twente Fit van Scoren in de wijk. Werknemers krijgen daar de kans om verschillende sporten te beoefenen. Het is een mooi initiatief. Het brengt werknemers samen die elkaar anders op de werkvloer niet zouden treffen. Er komen gesprekken op gang en tegelijkertijd werken ze aan hun gezondheid. Ook hebben we met een hele groep werknemers meegelopen tijdens de Enschede Marathon. De een liep 5 kilometer, een ander de hele marathon. Al maakt de afstand uiteindelijk niets uit. Het belangrijkste is dat je samen aan de start staat en het na de tijd gezellig hebt met elkaar. Dat zorgt voor verbinding.’

Vruchten plukken

Ook FC Twente draagt bij aan die verbinding. ‘We verloten rond thuiswedstrijd vaak kaarten onder het personeel’, zegt Hoffmann. ‘Dat wordt heel erg gewaardeerd. Veel van onze werknemers zijn trots dat we sponsor zijn van de club. Bovendien vinden ze het leuk om met collega’s in het stadion te zitten. Je brengt mensen samen op een andere plek dan op het werk. Het zijn kleine initiatieven, maar het zorgt er wel voor dat collega’s elkaar beter leren kennen. Van de betrokkenheid die wij op die manier tonen, plukken we ook de vruchten. De verhuizing die we achter de rug hebben was zwaar, echt acteren op Champions League-niveau, maar omdat iedereen mega betrokken is, hebben we het wel voor elkaar gekregen. Ook dat is tekenend voor het Elektramat-gevoel.’