4 minuten
)
Uncategorized

Feestelijke concerten en kamermuziek luisteren eerste lustrum van Phion op

Phion, het symfonieorkest van Gelderland en Overijssel, viert in het seizoen 2024-2025 het eerste lustrum. Daar horen feestelijke concerten bij, waarbij veel te beleven valt. Het orkest trakteert op vertrouwde klanken, spetterende symfonische muziek en muzikale verhalen in de mooiste zalen van Oost-Nederland. Maar Phion ontmoet je ook graag bij openluchtconcerten en leuke doe-dingen om de concerten heen.

Ingeborg Kanij, corporate marketing- en communicatieprofessional van Phion, neemt wat pareltjes uit de eerste helft van het seizoen door. ‘We trappen het seizoen af met een bijzondere remix van Vivaldi’s ‘Vier Jaargetijden’ door Max Richter. Daarvoor komt Cécile Huijnen, voormalig concertmeester van Phion, even bij ons terug. Er valt rond het concert nog meer te beleven, want in de foyer van de concertzaal neemt dj/componist Jorrit Tamminga de bezoekers mee naar een andere muzikale wereld.’

Bij het volgende concert wordt het stokje doorgegeven aan Bas Treub, die vorig jaar benoemd werd tot concertmeester. ‘Hij soleert in september in Mozarts ‘Vijfde vioolconcert’. Ook staat de ‘Zevende symfonie’ van Anton Bruckner op het programma.’

Bekend, zeldzaam en nieuw

In oktober brengt chef-dirigent Alexei Ogrintchouk een programma met bekende, zeldzame en nieuwe ingrediënten. Ingeborg Kanij: ‘Want dan staan op de lessenaars ‘De 40ste van Mozart’ en het bijna vergeten ‘Dubbelconcert voor klarinet en altviool’ van Max Bruch. Maar ook een compositie die Bram Kortekaas schreef in opdracht van Phion. Hiernaar kun je onder meer luisteren in Deventer, Zwolle, Doetinchem en Enschede.’

Verder presenteren schrijver Arthur Japin en zangeres Giovanca komend seizoen ieder een concert met hun favoriete fragmenten. ‘Japin vertelt in november tijdens een literair-muzikale avond over de belangrijke rol van muziek in zijn boeken. Je hoort na de pauze Stravinsky’s ‘Petroesjka’. Alles onder leiding van de jonge Engelse dirigent Kerem Hassan, die in april nog veel lof en applaus oogstte bij onze concerten ‘Daphnis et Chloé’. Een inspirerende dirigent die je niet mag missen.’

Phion brengt traditioneel een symfonie van Gustav Mahler rond de kerstdagen. Begin de feestdagen goed door samen met je familie of vrienden te gaan luisteren naar ‘Symfonie nummer 4’, de kleinste en meest ontroerende van de negen symfonieën die Mahler componeerde. De Zweedse sopraan Camilla Tilling soleert in het intieme slotdeel. Het orkest staat onder leiding van chef-dirigent Alexei Ogrintchouk.

Genieten in de openlucht

Ingeborg Kanij besluit: ‘Maar eerst vieren we nog even de zomer met twee openluchtconcerten. ‘Symphonic Broadway’ is vrijdag 4 juli op de Oude Markt in Enschede, met heerlijke melodieën uit de beste musicals aller tijden. En het ‘Wilmersbergconcert’ is weer op zondag 1 september in de prachtige tuinen van het landgoed in De Lutte. Daar hoor je de mooiste klassieke composities, maar ook populaire muziek door bekende sterren van de lichte muziek.’

Kamermuziek in kleine zalen

Behalve groot symfonische muziek in de grotere steden brengt Phion ook prachtige kamermuziek naar mooie kleine zalen in de regio. Programmamaker kamermuziekprogramma’s Marjolein van Dingstee daarover: ‘Phion is het symfonieorkest van Oost- Nederland. De regio is groot met de twee provincies Gelderland en Overijssel. Het is daarom niet mogelijk om overal met het complete orkest te spelen. Vooral de kleinere plaatsen met vaak mooie theaters willen wij op een andere manier van muziek voorzien. Vanuit die behoefte is de serie kamermuziek ontstaan, die nu bijna twee seizoenen loopt.’

Drie keer per seizoen brengt Phion een gevarieerd programma voor kleine bezetting, variërend van acht tot vijftien musici. ‘In de programmering probeer ik de diversiteit aan mogelijkheden van het symfonieorkest te laten horen. Bijzondere combinaties van instrumenten, een programma met bekende en minder bekende stukken en soms een aansprekende gast.’

Marjolein van Dingstee vertolkt haar rol sinds drie jaar. ‘Bij Phion was er de behoefte om een kamermuziekserie op te zetten. Kamermuziek is voor mij al sinds heel jonge leeftijd een grote passie en ik wilde die uitdaging wel aangaan. De afgelopen twee jaar hebben we vaste partners gevonden in theaters in Hardenberg, Dinxperlo en Kampen. Ook die in Raalte, Nijverdal, Rijssen en Ede doen regelmatig mee. Het afstemmen van speeldata is altijd een puzzel voor het najaar. Daar gaat het samenstellen van drie mooie programma’s aan vooraf.’

Afwisselend, verrassend en toegankelijk

Ze vervolgt: ‘Afwisseling, verrassing en toegankelijkheid zijn drie belangrijke elementen in de programmering voor mij. Zo werken we dit seizoen nog samen met een ‘spoken word artist’ en hebben we volgend seizoen een programma met een zandkunstenaar. Soms komen bijna alle instrumenten van het orkest aan bod, zoals in ‘Van Moeder Gans tot De Tovenaarsleerling’, het programma van oktober. Een andere keer ligt de focus meer op blazers, zoals bij de ‘Mozart Gran Partita’ in december dit jaar. De concerten zijn zonder pauze en duren maximaal anderhalf uur. En we beloven één ding: een kamermuziekconcert van Phion is altijd een belevenis, voor jong en oud die van muziek houdt!’