In 2025 heeft Enschede 700 jaar stadsrechten. Dat moet gevierd worden! Niet met een feest op één dag, maar het hele jaar door. Niet met een eenmalige activiteit, maar met talloze evenementen. Met activiteiten die echt van betekenis zijn, die zorgen voor verbinding, die impact hebben en ons trots maken, die een podium bieden en iets achterlaten.
Stichting Enschede700
Gemeente Enschede koos ervoor om niet zelf feesten en partijen te organiseren, maar om dat via de onafhankelijke Stichting Enschede700 te doen. Deze stichting moet inwoners enthousiast maken en oproepen om met mooie ideeën te komen voor het vieren van het jubileum. Het wordt een feest voor én door inwoners.
Communicatie
Cruciaal voor de uitvoering van het jubileumjaar is communicatie. Om de viering tussen de oren van de Enschedeërs te krijgen, wordt de communicatie langzaam opgebouwd. Men start dit jaar (2024) met de communicatie, gericht op inwoners van de stad en de regio.
Enschedeërs samenbrengen
De stichting koos voor feesten die ontmoetingen faciliteren, die mensen met elkaar verbinden, die hen zich laten verwonderen en die hen plezier laten hebben. Zo wordt de kans geboden om samen de verhalen van Enschede aan elkaar te weven. Iedereen kan vanaf de start meedenken over dit principe. Het motto is: ‘Iedereen doet mee, in Enschede’. Heel het jaar 2025 hangen we samen de slingers op. Het is het perfecte moment om Enschedeërs samen te brengen en om activiteiten met elkaar te verweven.
Financiering
Gemeente Enschede reserveerde zelf een aanzienlijk bedrag voor haar verjaardag, maar verzoekt ook ondernemers om bij te dragen in de kosten. Met de vraag ‘Wie jarig is trakteert, maar wat geven jullie de jarige?’ haalt men geld op bij ondernemers om de festiviteiten mee te financieren.
Imago versterken
Het feest is voor iedereen en heeft vier verschillende doelen, allemaal gericht op het versterken van het imago van de stad. Deze vier doelen zijn:
Trots: Inwoners trots maken en vernieuwing stimuleren.
Betrokkenheid: Het ‘noaberschap’ onder de inwoners versterken. Diversiteit van mensen in Enschede vieren en nieuwe ontmoetingen aanmoedigen. Een gevarieerd aanbod creëren, zodat er voor iedereen iets te doen is.
Podium: Een podium bieden aan lokaal talent en creativiteit aanmoedigen. Enschede aantrekkelijker maken voor mensen buiten de stad. De identiteit van Enschede versterken.
Nalatenschap: De viering Enschede700 moet iets blijvends achterlaten voor de stad. Dit hoeft niet per se iets materieels te zijn; het kan ook gaan over de manier waarop mensen zich verbonden voelen met de stad en met elkaar.
Ideeën in drie categorieën
Inwoners worden via buitenreclame en een website enthousiast gemaakt om ideeën in te sturen. Elk idee moet passen in een van deze drie categorieën:
Burgemeester Roelof Bleker en directeur Albert van Winden van de Stichting Enschede700 lanceren de website Enschede700.nl met het doorknippen van een lint.
1. Kleine, lokale (buurt)initiatieven: gericht op het versterken van de verbondenheid en de samenwerking in de buurt.
2. Samenwerkingsprojecten: deze projecten stimuleren de samenwerking tussen partijen die normaal gesproken niet samenwerken. Dit om interessante kruisbestuiving te bevorderen.
3. Grote publieksevenementen: dit zijn beeldbepalende, creatieve, verrassende en vernieuwende plannen die het normale programma aanvullen en bijdragen aan bekendheid buiten de regio.
De beschikbare financiën gaan naar de bovengenoemde drie categorieën én worden verdeeld over de vijf thema’s die worden gevierd. Deze thema’s zijn: Sport en recreatie, Historie, Maken- ondernemen-toekomst, Samen leven en Verjaardagsfeest.
Iedereen doet mee, in Enschede!
Kort samengevat: iedereen is welkom om 700 jaar Enschede mee te vieren. De stichting wil graag dat het een feest ván en vóór de stad is. Van kleine (buurt)initiatieven tot grote publieksevenementen. Het jubileumjaar moet iets nalaten aan de stad en haar inwoners en moet ruimte geven aan talentontwikkeling. Dit laatste door inwoners de mogelijkheid te bieden om hun ideeën en initiatieven uit te voeren. Het gaat om het versterken van de identiteit van Enschede en de saamhorigheid onder de inwoners. Niet alle activiteiten hoeven voor iedereen te zijn, maar het streven is om er voor iedereen íets te laten zijn. Om inwoners trots te laten zijn op hun stad en om, volgens de citymarketingvisie, bij te dragen aan de (economische) profilering van de stad. Enschede laat zien wat ze in huis heeft!