3 minuten
)
Ondernemen

Een Digital Twin, de eerste stap richting de Metaverse.

Je hebt de termen als ‘de Metaverse’ en ‘Digital Twins’  misschien al eens voorbij horen komen. Wat houdt het in en hoe kun je als bedrijf meegaan in deze kansrijke ontwikkelingen? 

De gamedeveloper EPIC is het bedrijf achter onder meer het populaire spel Fortnite en heeft een investering opgehaald van een miljard dollar om te investeren in de ontwikkeling van hun Metaverse. Andere grote spelers zoals Microsoft, Amazon en Alibaba zeggen dat de Metaverse allesomvattend gaat worden en ze investeren flink. Zo heeft Facebook aangekondigd de komende jaren ruim 10 miljard dollar in haar versie van de Metaverse te steken. Daarnaast heeft het moederbedrijf van Facebook onlangs haar naam aangepast naar META, waarmee ze natuurlijk willen refereren aan de Metaverse. Het wordt ook wel het internet 2.0 en ´the next big thing´ genoemd.


Maar wat is de Metaverse precies? 
Oprichter Mark Zuckerberg noemt het ook de ‘opvolger van het internet’ en zo wordt het ook gezien; een nieuw digitaal universum. Het internet wordt altijd weergegeven op een beeldscherm waar de content 2D is,maar de Metaverse zal een samensmelting van virtuele 3D-omgevingen zijn. De Metaverse zal toegankelijk zijn via pc’s, virtual reality-headsets (VR), smartphones, game consoles en augmented reality (AR) brillen. Sociale interactie vindt plaats via een digitaal karakter (avatar), waarbij de verwachte mogelijkheden eindeloos zijn. Gamen, vergaderen, shoppen, lesgeven of digitaal rondstruinen in deze nieuwe realiteit, alles is mogelijk!

Alle bedrijven zijn het over één ding eens, ze verwachten dat binnen 10 – 15 jaar de Metaverse mainstream gebruikt gaat worden door iedereen. Binnen deze Metaverse zal 3D content en digitale kopieën van objecten (digital twins) erg belangrijk zijn. Deze zogenaamde digital twins zijn vandaag de dag al laagdrempelig inzetbaar om richting je klant meerwaarde te bieden.

Een digitale tweeling van jouw product?
Het begint allemaal met het laten maken van een digitale kopie van je product(en), de uitkomst hiervan is een 3D model. Het maken van een 3D model kan door middel van photogrammetry, hiermee maak je een 3D model op basis van een veelvoud aan foto’s. De tweede optie is om een 3D-model te bouwen in 3D-software, dit kan op basis van een echt referentie product, foto’s of technische tekeningen en materiaalstaten (zie ook: het maken van 3d modellen). Deze laatste techniek wordt ook gebruikt om de ‘go to market’-tijd te verkorten. Hiermee kun je een product presenteren of al verkopen voordat het vervaardigd of geassembleerd is. Wil je een klantcase lezen waarbij dit succesvol is ingezet? Check dan deze case op onze website; 

Meer conversie, minder retouren en meer vertrouwen.
Je kunt de exacte digitale kopieën dus gebruiken voor online marketing uitingen, inzetten voor gedrukte media en het gebruik van webAR. Met webAR kunnen klanten het product online in 3D bekijken en met een druk op de knop via de camera van de telefoon op ware grootte virtueel projecteren in de ruimte. Dit kan geïmplementeerd worden in een webshop of website en is in te zetten zonder tussenkomst van een app. De klant hoeft dus geen extra software te downloaden en kan heel eenvoudig gebruik maken van deze techniek.

Onderzoek wijst uit dat tegen 2025 driekwart van de wereldbevolking met regelmaat augmented reality (AR) zal gebruiken voor online winkelen. Zo heeft Shopify, het grootste e-commerce platform van de wereld, onderzoek gedaan onder haar klanten en de resultaten liegen er niet om. De inzet van 3D en webAR laat een sterke vergroting van conversie zien, vermindering van retouren en tot vijf keer meer product interactie.

De Metaverse komt eraan, welke eerste stap zet u?