Nino Bartelds uit Den Ham is sinds begin 2022 werkzaam bij het makelaarskantoor van Ten Hag in Zwolle. Daarvoor was hij voor Ten Hag werkzaam in het Twentse. De concurrentie is er met zo’n veertig kantoren niet mals, maar Ten Hag draait goed. Dat is onder meer te danken aan de stappen die er worden gemaakt met digitalisering en AI, iets waar Nino met zijn team in Zwolle voorloper in is.
n zijn tijd bij Ten Hag maakte Nino grote sprongen in zijn professionele ontwikkeling. Op het hoofdkantoor in Enschede werd hij al snel verantwoordelijk voor de verhuurafdeling van woningen en later ook voor de verhuur van kantoren in Hengelo en Almelo. ‘Op een gegeven moment was het tijd voor iets nieuws en die kans kreeg ik in Zwolle’, vertelt Nino. ‘Ik heb toen wel gelijk gezegd: ik wil daar niet hetzelfde doen als de concurrentie. Natuurlijk, als NVM-makelaar hebben we een kwaliteitskenmerk en is de basis van onze dienstverlening op orde, maar ik vond het ook belangrijk om te vernieuwen. Daarin zoeken we de balans met de Twentse no-nonsense-mentaliteit die sterk in het DNA van Ten Hag zit.’
Productiever
Die vernieuwing kreeg mede dankzij Nino vooral vorm in de digitale wereld. ‘Ik las laatst in het Financiële Dagblad dat AI het ontbrekende puzzelstukje kan zijn in het oplossen van productiviteitsproblemen van bedrijven. De bijbehorende tabel liet zien dat de industrie de laatste 20 jaar 65 procent productiever is geworden. De zakelijke dienstverlening had als enige een negatieve score, -0,3 procent. Zelfs in de zorg, waar de mensen aan het bed horen te staan, is er een winst van 10 procent behaald. Toen dacht ik: waarom kunnen wij dat dan niet als we notabene bijna de hele dag achter de computer zitten? Dat sterkte me in de gedachte om hier met een relatief nieuw, jong team wat meer te gaan pionieren op digitaal vlak.’
Videobeleving
Nino begint met een voorbeeld: ‘Zo werken we inmiddels op een onderscheidende manier met video’, zegt hij. ‘Wat je nog veel ziet, is dat makelaars een soort standaard foto- en videopakket aanbieden. De video is dan niet veel meer dan wat achter elkaar geplakte foto’s, voorzien van een leuk muziekje. Leuk voor je ranking op Funda, maar wij vinden dat een video echt van toegevoegde waarde moet zijn. In samenwerking met een lokale videoman verzorgen we nu videopresentaties van de woning. Daarbij treedt een collega of ikzelf op als presentator. We laten de kijker het huis beleven via het beeldscherm. Laatst mochten we een huis in de markt zetten die een toffe thuisbioscoop had. Op die plek zijn we de videobeleving toen begonnen, daarna kwam de rest van de woning. Een voordeel is bovendien dat de kijker ons al leert kennen en dan bij een bezichtiging weer tegenkomt. Dat schept vertrouwen.’
Logische stap
De (digitale) vernieuwing bij Ten Hag reikt verder dan alleen video. Nino: ‘AI heeft al een tijdje mijn vergaande interesse. Samen met een student van de opleiding Vastgoedkunde, die hier recent afstudeerde, heb ik de mogelijkheden van AI verkend en een deel daarvan geïmplementeerd in onze bedrijfsvoering.’ Een logische stap in de AI-aanpak van Ten Hag betrof advertentieteksten van woningen. Nino: ‘Daar is zeker wat efficiëntie mee te behalen. Een voorbeeldje uit Zwolle: het vergelijk tussen verschillende woonwijken kan je best laten beschrijven door ChatGPT. Maar je moet dan zeker ook zelf die verschillen kennen. Dat laatste is cruciaal.’
Nino gebruikt AI bijvoorbeeld ook als snelle informatiebron of voor het maken van berekeningen. ‘Nogmaals: ik heb dan zelf al een bepaalde kennis en kunde en kan informatie snel goedkeuren of afkeuren. Als ik tegen iemand zonder marktkennis zeg: doe je berekening van de woningwaarde maar in ChatGPT, dan komt het natuurlijk niet goed.’
Meer tijd
Wordt de makelaar in de toekomst nagenoeg volledig vervangen door AI? Nino, die dit interview voorbereidde met hulp van ChatGPT, denkt van niet. ‘Ik ben en blijf makelaar in hart en nieren en lokale marktkennis is enorm belangrijk. AI kan je werk efficiënter en accurater maken, maar het blijft een samenspel. Uiteindelijk hoop ik erop dat wij AI nog meer kunnen omarmen, zodat er meer tijd overblijft voor persoonlijk contact. Als we op kantoor minder tijd kwijt zijn aan administratie, is er meer tijd om mensen te helpen met hun echte doel: een thuis vinden.’ \