Wanneer je binnen jouw organisatie en/of team vraagt wat beter kan. Wat is dan het antwoord? Communicatie staat vaak met stip op 1. Maar wat is dat dan eigenlijk communicatie? En waarom vinden we toch vaak dat het beter kan?
Leren door te communiceren; ‘Een eeuwenoud middel’
Het antwoord ligt dicht bij de titel van deze editie van INN Twente; ‘leren door te communiceren’. Communicatie is een eeuwenoud middel om een samenleving op te bouwen. Te leren van elkaar. Visie, normen en waarden te delen als fundament om samen op te bouwen. De ander te laten weten wat je nodig hebt of juist hoe je die ander kan helpen.
Zijn dit niet dezelfde doelen, waarvoor we communicatie ook vandaag de dag inzetten? En als we dan dezelfde doelen hebben, hoe kunnen we elkaar dan toch verkeerd begrijpen? Of elkaar niet bereiken?
Handvat voor verbetering van de communicatie
Het handvat voor verbetering van de communicatie binnen jouw organisatie begint wat ons betreft met een bekende quote van Stephen Covey “Eerst de ander begrijpen, om zelf begrepen te worden”. Wanneer je de ander (beter) begrijpt, weet je namelijk hoe je met hem/haar effectief kan communiceren. Wat zijn zijn/haar belangen? Welk taalgebruik sluit aan? Welk communicatiemiddel kan je het beste inzetten? Etcetera.
Dit voorkomt allerlei ruis op de lijn en het duwen en trekken in menig boodschap die we allemaal wel eens voorbij zien komen of zelf zenden. Maar hoe doe je dat dan? De ander ‘eerst’ begrijpen.
Ons advies: vraag je eens wat vaker af, voordat je gaat communiceren, met welk doel je een gesprek ingaat. En probeer dit doel eens bewust los te laten. En jezelf te herprogrammeren door een gesprek in te gaan met als doel: ik ga die ander begrijpen.
Zullen we communiceren?
We zijn benieuwd wat dit jou en jouw organisatie gaat brengen. Deel je dit met ons? Of wil je eens sparren hoe wij samen de communicatie in jouw bedrijf effectiever kunnen maken? Bel met Sandra van der Kaap op 053 303 76 85 of mail jouw bevindingen naar sandra@burokaap.nl