AI heeft de toekomst, daarover zijn velen het eens. De manier waarop we werken en leven verandert ingrijpend. Saxion-student Joost Disberg (19) beseft dat maar al te goed. Hij omarmt AI volop en denkt met de hogeschool en zijn medestudenten na over hoe we met AI omgaan. ‘De uitdaging is ervoor te zorgen dat ons diploma zijn waarde behoudt.’
Disberg woont in Goor en studeert commerciële economie op Saxion. Hij is er tevens lid van de Academieraad, het medezeggenschapsorgaan van de academie waar zijn studie onder valt.
Recent werd hem gevraagd om voor het vak ‘grafisch communiceren’ een poster voor een horlogebedrijf te ontwerpen. ‘Er moest een slogan komen, maar ik kon niks pakkends verzinnen’, vertelt hij. ‘Ik zette ChatGPT in en voilà: twintig slogans waarvan er een aantal heel bruikbaar waren. De kunst is om een optimale prompt, dus de opdracht die je aan ChatGPT geeft, te formuleren. In zo’n acht zinnen gaf ik info over de doelgroep, de huisstijl en het DNA van het bedrijf. Het hielp, ik kreeg een goed cijfer. Ik zet ChatGPT dagelijks in als mijn persoonlijk assistent voor dit soort opdrachten of verslagen. Veel van mijn medestudenten zijn nog een beetje aan het experimenteren met ChatGPT. Ik zie dat er nog vaak prompts worden gebruikt die niet het gewenste resultaat opleveren. Ik probeer hen daarmee op weg te helpen.’
Omarmen
De student wil met dit voorbeeld maar aangeven dat het niet heel ingewikkeld hoeft te zijn om met hulp van ChatGPT je werk creatiever en efficiënter te maken. Voor Disberg is AI dagelijkse kost. Hij steekt verder vooral veel tijd in de positie van AI in het hoger onderwijs. ‘Laat ik vooropstellen dat mijn academie binnen Saxion, dat is de School of Commerce en Entrepreneurship (SCE), hierin vooroploopt. Ik ben zelf gestart met ChatGPT toen versie 2 beschikbaar was, dat was begin 2022. Vrij vroeg dus. De houding was eerst nog vooral: help, dit willen we niet. Studenten zouden plagiaat plegen en zelf niks meer leren. Dat is gelukkig veranderd. De houding is nu meer: hoe zetten we ChatGPT zo efficiënt mogelijk in? Omarmen dus. Van verbieden is geen sprake meer, omdat de docenten inzien dat dat niet te verwezenlijken is.’
Prompt engineer
Disberg noemt de module digital marketing als voorbeeld. ‘Docenten van mijn academie worden getraind in het gebruik van AI. Dit om kennis te maken met de tool en om deze bijvoorbeeld in te zetten in digital marketing. Een rapport schrijven? Dat kan je bijna volledig door AI laten doen. Dus wat moet je dan wel kunnen in je baan van de toekomst? Denk aan de functie van prompt engineer, daar praten we dan over. Want laten we eerlijk zijn: we leren ook niet meer hoe we een fax moeten versturen. We moeten ons daarbij met z’n allen wel realiseren dat de ontwikkelingen razendsnel gaan, soms te snel. In de SCE-richtlijnen over AI staat bijvoorbeeld nog dat ChatGPT in je bronnenlijst moet staan.
Maar in de gebruikersvoorwaarden staat dat je zelf eigenaar bent van je prompt. Dus dat strookt nog niet met elkaar. De richtlijnen gaan vooral over het verantwoording nemen voor je eigen werk, voorkomen van plagiaat en de inzet van AI-tools als hulpmiddel, niet als vervanger.’
Diploma
Natuurlijk zijn er ook bij Disberg wel eens (ethische) zorgen over de stormachtige ontwikkeling van AI. ‘Privacy en datagevoeligheid blijven een dingetje. En ik vraag me wel eens af wat mijn hogeschooldiploma straks nog waard is. Maar wanneer we AI blijven omarmen zoals we nu steeds meer doen op Saxion, heb ik daar alle vertrouwen in. Als hogeschool vind ik dat je je daarom voortdurend moet afvragen hoe je diploma’s relevant blijven en ook hoe je op een goede manier toetst. Die vraag zou ons dagelijks moeten bezighouden.’
Zangers
Is Disberg dan zelf volledig ‘bij’ als het gaat om AI? ‘Nee, natuurlijk niet’, zegt hij. ‘Als ik zie hoe ze met bepaalde tools overleden zangers tot leven wekken en laten optreden… ongekend. Of hoe goed beeldgeneratietools al zijn. Het is niet meer van echt te onderscheiden. Ik ben heel benieuwd wat het allemaal nog teweegbrengt in onze maatschappij. En welke banen er dan allemaal verdwijnen en bij komen. Het is erg belangrijk dat we daar met het hoger onderwijs in Nederland zoveel mogelijk op inspringen.’ \