5 minuten
)
Ondernemen

ChatGPT is geen trend, je kunt er veel mee optimaliseren

Je kunt er niet meer omheen, AI en chatbots. Overal zie – en lees – je erover. Ook binnen digital marketing. Er geen gebruik van maken is geen optie. Want één ding staat vast, AI en dan met name de chatbots zijn zeker geen trend. Routinematige of tijdrovende klussen en het verbeteren van (bedrijfs)processen, AI kan en zal je ontzettend veel werk uit handen nemen. En ja, uiteraard waren wij eerst ook sceptisch en een tikkeltje achterdochtig met de opkomst van ChatGPT, maar inmiddels hebben wij het als bureau omarmd en gebruiken wij chatbots voor inspiratie, creativiteit en optimalisatie.

Laten we dieper ingaan op de manieren waarop je dit kunt gebruiken. Inmiddels schrijven wij binnen ons digital bureau automatisch geoptimaliseerde teksten voor de zoekmachine (voor onszelf en onze klanten), maar zetten we het ook in voor optimalisatie binnen Google Ads adverteren.

Onderstaand is een beknopte weergave van een klantcase die via ons met 15.000 producten adverteert in de zoekmachine. Handmatig optimaliseren van alle producten zou amper kunnen, aangezien je dan weken bezig bent. Vandaar dat wij hier een koppeling voor gebouwd hebben met ChatGPT om deze optimalisaties automatisch uit te laten voeren. Deze case is genomineerd voor een Dutch Search Award 2023 in de categorie Beste SEA ChatGPT campagne.

Belangrijk: Het één op één overnemen van content is nooit verstandig ook al heeft Google haar ‘eisen’ aangepast van ‘schrijven door mensen, naar schrijven voor mensen’. Met een chatbot weet je nooit of dat wat gezegd wordt waar is, uniek en van hoge kwaliteit. Blijf altijd kritisch en haal de mens nooit voor de volledige 100% weg.

Automatisch optimaliseren van Google Ads campagnes

Google Ads (SEA), voorheen bekend als Google AdWords dus misschien gebruik je die benaming nog wel, is een online advertentieplatform. Hiermee kun jij als bedrijf adverteren op jouw relevante zoekwoorden binnen de zoekmachine. Je kunt in Google zelf vindbaar worden, maar ook binnen shopping als je met producten adverteert, binnen display, YouTube en in de Google app store. Je betaalt voor elke klik die je krijgt naar jouw website. En daar zit direct de uitdaging. Klikprijzen staan onder druk, wat betekent dat wij zien dat klanten steeds meer moeten betalen voor een lopende Google Ads campagne en dat daarmee marges onder druk komen te staan.

Om marges te vergroten moet je meer relevant verkeer trekken, die eerder een aankoop doen. Het belangrijkste element hiervoor zijn de titels die je toont in de zoekmachine. Hoe aansprekender deze zijn, hoe beter je campagnes het doen. Relevant zijn! 15.000 titels handmatig optimaliseren zou betekenen dat we uren, zo niet weken, bezig zijn met herschrijven. Een automatische koppeling met ChatGPT biedt uitkomst. Maar die bestond niet, dus hebben we een API-koppeling tussen ChatGPT, een eigen systeem en Google gebouwd.

15.000 titels automatisch optimaliseren

Weet ChatGPT dan dankzij die API-koppeling wat en hoe titels herschreven moeten worden? Nee, die input (prompts) komen van onze experts. Zij geven aan wat de zoekwoorden zijn waarop de klant vindbaar moet zijn en welke UBR’s of USP’s hierbij belangrijk zijn om te benoemen. Menselijk handelen is onmisbaar bij het automatisch optimaliseren van campagnes. De producttitels die geschreven worden door ChatGPT, worden daarna automatisch in bulk richting Google gestuurd worden. Na een analyseperiode herschrijft ChatGPT dankzij de API-koppeling automatisch slecht presterende titels.

Deze campagne verhoogt niet alleen de omzet en verlaagt de kosten voor de klant, maar opent ook nieuwe kansen voor uitbreiding naar andere markten. Onze flexibiliteit stelt ons in staat om snel in te spelen op marktveranderingen en te blijven innoveren, wat onze concurrentiepositie versterkt. Door het op deze manier te doen is er veel tijd én geld bespaard en is de omzet flink gestegen. Naast de verbeterde betaalde resultaten zien we in zowel direct- als organisch verkeer ook een opvallend verschil. Niet alleen betere resultaten binnen ads, maar ook een toegenomen naamsbekendheid. We kunnen niet anders concluderen dan dat ChatGPT is hier en blijft. De resultaten spreken voor zich en waarom zou iets wat zoveel tijd én geld bespaart niet gebruikt worden. Als bedrijven kunnen we er niet mee omheen… Chatbots blijven! En stiekem zijn wij daar hartstikke blij, want wij kunnen nog meer waarde toevoegen aan de online groei van onze klanten.

ChatGPT is geen trend

Bovenstaand voorbeeld geeft je handvatten hoe je ChatGPT echt kunt inzetten voor je bedrijf. Dit is geen eenmalige actie. Het idee dat AI slechts een trend is, is allang achterhaald. Het gaat verder dan het eenvoudig automatiseren van taken; ChatGPT biedt een nieuwe manier van denken, een nieuwe benadering voor probleemoplossing en het creëren van waarde voor én aan bedrijven. Terwijl trends komen en gaan, heeft AI de kracht om industrieën te herdefiniëren en de manier waarop we werken en leven te veranderen. AI leert en evolueert en verbetert zichzelf continu. Dit maakt het een duurzame en groeiende kracht in de moderne technologie en zakelijke wereld. Bedrijven die AI nu omarmen en integreren, zullen op de lange termijn van de voordelen profiteren, in plaats van het te zien als een tijdelijke boost van bedrijfsprocessen.