4 minuten
)
Ondernemen

Baker Tilly zet de medewerker centraal

Geen voelbare hiërarchie, volop kansen voor je carrière, een fijne sfeer en behulpzame collega’s. Klinkt allemaal geweldig. Maar het belangrijkst is dat niet alleen roepen, maar ook echt uitdragen en vooral dóén als bedrijf. Recruitment Manager bij Baker Tilly José Hubers-van de Roest zet zich daarvoor in. En met succes, want Junior Manager Audit Emre Ertunç werkt er nu een jaar en beaamt: ‘Al vanaf het eerste kopje koffie voelde ik me hier gezien en gehoord.’

‘Het belangrijkste dat we willen laten zien is dat we een informele organisatie zijn’, begint José. ‘Bij ons geen hiërarchie. Natuurlijk heeft de een meer verantwoordelijkheden, maar qua interactie kan dat op alle lagen. Bij ons loop je rustig binnen bij een partner en zit je met iedereen aan de lunchtafel; dat is bij andere bedrijven echt wel anders. Ook staat eigen ontwikkeling bij ons centraal.

Je bent zelf ‘in control’ over je loopbaan. Tijdens sollicitaties zeg ik vaak: je moet hier goed zijn in het opsteken van je vinger en je uitspreken. Wij luisteren en faciliteren, als mensen maar aangeven welke richting ze op willen en met welke snelheid. Zo zorgen we dat iedereen wordt uitgedaagd.’

Emre stemt daarmee in: ‘Er is een krapte op de arbeidsmarkt als het gaat om accountants. Ik word eigenlijk constant benaderd om ‘een kopje koffie te drinken’. Vorig jaar had ik al vier gesprekken gehad met verschillende kantoren, met eentje was ik redelijk vergevorderd. Toen klopte Baker Tilly aan en ben ik toch nog in gesprek gegaan. Maar goed ook, want de klik was er gelijk. Alles wat ik zocht was hier aanwezig: de informele sfeer, de focus op wie je bent en wat je wilt bereiken en de kans om je te ontwikkelen binnen het bedrijf. Dat gaf voor mij echt de doorslag. En nadat ik had getekend werd ik gelijk uitgenodigd voor een barbecue. Zo kon ik mijn nieuwe collega’s op een laagdrempelige manier leren kennen; echt een zachte landing.’

Een goed begin

‘Dat mensen hier op een fijne manier kunnen beginnen, daar gaan we voor’, vertelt José. ‘Daarom doen we altijd een ‘pre- onboarding’, oftewel een borrel of een leuk event. Ook krijgen alle nieuwe medewerkers een app waarmee ze de organisatie kunnen leren kennen. Iedereen wordt uitgenodigd voor de introductiedag

die we elke maand organiseren op ons centrale kantoor in Utrecht. Daar zien ze de verschillende afdelingen, kunnen ze kennismaken met het bestuur en krijgen ze een beeld van wat wij nastreven als bedrijf. Na de inwerkperiode van negentig dagen volgt het verbaas- en verwondergesprek: wat is je opgevallen en hoe kunnen we je verder ondersteunen? Twee keer per jaar komen alle collega’s die dat halfjaar zijn gestart samen tijdens de verbindingsdagen. Die zijn er om elkaar en de organisatie nog beter te leren kennen, maar zijn ook gewoon heel leuk. Lekker eten, samen borrelen en verblijven in een fijn hotel.’

Emre vult aan: ‘Ik weet nog dat ik in de rij stond bij de lunch en een leuk gesprek voerde met iemand die ik nog niet kende. Even later zag ik op intranet dat zij een nieuw bestuurslid was. Dat is typerend voor dit bedrijf; iedereen volgt hetzelfde programma, en dat zit goed in elkaar. Je krijgt de informatie gedoseerd, dus wanneer je het nodig hebt. Dan komt ook niet alles tegelijk op je af. Zo blijft het heel praktisch en behapbaar.’

Het behouden van mensen

‘Wat mij betreft draait communicatie sowieso niet alleen om spreken, maar vooral om luisteren’, zegt Emre. ‘Ik voel me hier gehoord, dat is heel belangrijk. Want als bedrijf zijnde kun je natuurlijk eindeloos mensen blijven aantrekken, maar het behouden van mensen is minstens zo belangrijk. Vakinhoudelijk is mijn baan bij veel bedrijven hetzelfde, audit is audit. Maar de manier waarop er gewerkt wordt, dat maakt het verschil. En dat is de reden waarom ik hier wilde werken en ook wil blijven werken.’

José concludeert: ‘Dat thuis voelen, daar gaat het om. Want in een omgeving waarin je je thuis voelt, durf je je uit te spreken, mag je het gewoon heel gezellig hebben en word je gezien. En ook dat geldt voor iedereen, van partner tot stagiair. En niet alleen benoemen dat je bij Baker Tilly alle vrijheid krijgt om te werken

op een manier die bij je past, maar dat ook echt doen. Bij ons dus geen scheve gezichten of flauwe opmerkingen als iemand wat eerder weggaat om de kinderen uit school te kunnen halen of files te vermijden. Dat is helemaal prima!’