Denk je aan accountancy, dan denk je toch al snel aan een controlerende rol. Maar bij Baker Tilly is dat al lang niet meer het geval: het draait tegenwoordig om adviseren en voorspellen. Niet alleen kijken naar het eindresultaat op de jaarrekening van hun klanten, maar de data daarachter slim gebruiken. En hoe ze de verschillende variabelen kunnen inzetten om de resultaten van de toekomst te voorspellen en te sturen. Wat Jan-Willem van Essen, director IT advisory, betreft is dat vandaag de dag – naast je core business natuurlijk – het allerbelangrijkste. Hij vertelt waarom.
‘In de acht jaar die ik nu werkzaam ben bij Baker Tilly, ben ik verantwoordelijk voor alle datadienstverlening. Na mijn studie kwam ik in aanraking met data en dat heb ik nooit meer losgelaten, omdat het een onderwerp is dat altijd in beweging is. Er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen en het is een tak waar je veel organisaties echt verder mee kunt helpen. Om die reden besloten we een aantal jaren geleden binnen Baker Tilly om een ‘dedicated datateam’ op te richten: een team dat zich geheel richt op de data van onze klanten. Dat vraagt meer kennis en kunde dan alleen data kunnen verwerken. Veel belangrijker nog is het kunnen vertalen naar visualisaties en inzichten waar de klant ook echt iets mee kan. Ze kloppen daarvoor bij ons aan omdat wij toch al inzicht hebben in alle data en cijfers. Vanuit die vertrouwensrelatie worden we aangehaakt om dit verder op te pakken en hier meer mee te doen. En omdat ze natuurlijk ons precisiewerk gewend zijn en kunnen rekenen op onze expertise. Die data-analyse voor onze klanten is vrij traditioneel begonnen. Simpelweg data verzamelen om zo antwoorden te vinden op vragen als: wat heeft ervoor gezorgd dat je deze omzet hebt behaald? Door het inzichtelijk te maken met dashboards, krijgen onze klanten daar meer grip op. Zo zie je op detailniveau wat welke impact maakt binnen het bedrijf. Er kan tegenwoordig veel meer dan dat, maar dit blijft de essentiële basis. En een basis die zeker nog niet overal gelegd is. Sterker nog: ik kom nog regelmatig over de vloer bij grote organisaties – denk aan een omzet van meer dan tien miljoen – die hun data nog niet scherp hebben. Daar willen we in begeleiden, zodat ze elke dag een beetje meer weten over hun organisatie.’
Het resultaat van morgen voorspellen
‘Wat we vooral de laatste anderhalf à twee jaar zien, is de trend van het willen voorspellen. Bedrijven willen weten wat het resultaat van morgen wordt. Stap één is dan zorgen dat de datakwaliteit, de basis, op orde is. Als dat goed staat, zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarvoor zetten we vaak rekenmodellen in die werken met Artificial Intelligence. Dat deden we bijvoorbeeld bij een klant met groente- en fruitwinkels door heel Nederland. Met een slim model, waarbij alle relevante variabelen meegenomen werden, konden we analyseren wat de impact van bepaalde reclames was. Hierna kon de klant niet alleen veel gerichter en efficiënter adverteren, ook konden we voorspellen wat dat met de verkoop van producten zou doen. En dus hoeveel voorraad nodig was. Die klant werkt nu met een geautomatiseerde applicatie die precies voorspelt hoeveel van welke producten er waar en wanneer nodig zijn, ideaal tegen verspilling en om aan de vraag te voldoen. Een andere AI-toepassing deden we bij een dierentuin met uitdagingen in de personeelsbezetting. Dat model voorspelt hoeveel mensen waar nodig zijn, rekening houdend met het type klant (bijvoorbeeld via een actie), de weersvoorspelling en andere marketinguitingen. Dit soort informatie geeft eindeloos veel inzicht in hoe je je bedrijf zo efficiënt mogelijk inricht en bijstuurt.’
Verder vooruitkijken
‘Deze manier van voorspellen blijft en gaat steeds makkelijker worden. Vroeger trok je een trendlijn om ongeveer te schatten wat er ging gebeuren, nu kun je alle variabelen meenemen en het veel preciezer en slimmer voorspellen. Het is natuurlijk nog relatief nieuw en je hebt niet meteen het meest rake en accurate model te pakken. Het heeft onderzoek en kundigheid nodig: welke variabelen spelen een rol voor jouw bedrijf? Het vraagt om een persoonlijke en precieze aanpak. Maar de enorme efficiency-slag die mogelijk is, maakt het zeker aantrekkelijk voor je bedrijf. En elke ondernemer die eraan toe is om zijn data op deze manier te gaan gebruiken, helpen wij graag verder!’