4 minuten
)
Ondernemen

“Als ondernemer zul je AI moeten omarmen.”

Veel mkb’ers zijn nog niet klaar om de kansen die AI biedt te gebruiken. Er is dan ook nog een lange weg te gaan, want de waan van de dag wint het meestal van de blik op de toekomst. Dat is de overtuiging van Edo Beltman en Jeroen de Vries van bedrijfsadviesbureau SmitDeVries uit Raalte. ‘Maar’, adviseren ze, ‘zorg als mkb’er dat je de mogelijkheden van AI gaat inzien, de concurrentie doet dat namelijk sowieso.’

Er gaat geen dag voorbij of het thema AI komt op tafel bij SmitDeVries. Zowel Jeroen als Edo verdiepen zich veel in de materie en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. ‘Ik kijk dagelijks op LinkedIn en X’, zegt Edo. ‘Daar volg ik veel AI-deskundigen. Zo blijf ik bij en denk ik erover na hoe we AI kunnen inzetten of gebruiken voor onze klanten. Toevallig kan ik sinds vanochtend ook afbeeldingen genereren via ChatGPT. AI gaat steeds meer richting volwassenheid.’

Ook Jeroen heeft veel interesse in AI. En dat is niet voor niets. ‘Toen ChatGPT vorig jaar gelanceerd werd, hebben we intern gekeken wat het voor ons zou gaan betekenen. We wisten al snel: dit gaat ook voor ons en voor onze klanten interessant worden. Wij zien AI als een kans en zeker niet als een bedreiging. Wij willen vooral kijken hoe wij onze klanten kunnen helpen en hoe we AI kunnen integreren in onze diensten.’

Eerste mobiel

Jeroen en Edo vergelijken AI met de eerste internetaansluiting en met de eerste mobiele telefoon. ‘Toen zei ook iedereen: ik heb thuis een telefoon waarmee ik kan bellen als het nodig is. Ik hoef niet altijd bereikbaar te zijn’, zegt Jeroen. Volgens hem moeten mkb’ers zich beseffen dat AI een soortgelijke ontwikkeling is: ‘Als bedrijf moet je je nu gewoon voorbereiden op AI, want elke baan komt er vroeg of laat mee in aanraking. Die mobiele telefoon hebben we inmiddels ook allemaal.’

‘AI gaat bedrijven enorm helpen’

Edo Beltman

Meer dan ChatGPT

Bij SmitDeVries geloven ze dat de huidige ontwikkelingen nog maar het begin zijn. ‘Er is nu nog heel veel niet mogelijk, maar er zijn elke week veel aankondigingen van nieuwe AI-mogelijkheden. De verandering komt er hoe dan ook aan’, zegt Edo. ‘AI is veel meer dan alleen ChatGPT en gaat bedrijven enorm helpen. Daar zijn we van overtuigd’, vult Jeroen aan. AI zit in al heel veel toepassingen. ‘Denk aan chatbots of telefonische helpdesks bij serviceafdelingen. Want ook via de telefoon kunnen gesprekken gevoerd worden met een AI-bot, die luistert naar de vraag en inhoudelijk antwoord geeft’, vertelt Edo. ‘Die toepassing is bijvoorbeeld bij Tesla in ontwikkeling.’

Masterscriptie

SmitDeVries adviseert haar klanten al op het gebied van AI en gebruikt zelf de nodige tools bij bijvoorbeeld bedrijfsanalyses. ‘Wij kijken extern mee naar processen binnen bedrijven. We zijn op de hoogte van de mogelijkheden die AI biedt om efficiënter te werken. Wij zien kansen om AI, processen en techniek op elkaar in te richten’, vertelt Jeroen.

‘Daarvoor is het wel van belang dat de systemen waarmee onze klanten werken goed zijn ingericht. Dat blijkt ook uit een masterscriptie van een student (te downloaden op smitdevries.nl) die dat voor ons heeft onderzocht: als je datasets niet compleet, correct en actueel zijn, kun je de mogelijkheden van AI niet optimaal benutten.’ Edo: ‘Want AI kan trends uit je bedrijfsprocessen halen en tegelijkertijd een analyse en aanbeveling geven. AI herkent patronen in grote hoeveelheden data, waar anders iemand weken mee bezig is.’ Jeroen vult aan: ‘In de intelligentie die AI toevoegt, zit vooral de verrijking.’

Datalek

Maar wie data zegt, zegt datalek of privacygevoelige informatie. ‘Als we data toevoegen aan een AI-model, zorgen we ervoor dat die altijd anoniem is. Daar zijn we heel voorzichtig mee’, zegt Jeroen. Ook op dat gebied staat AI niet stil, vertelt Edo. ‘Je hebt inmiddels zogenoemde enterprise-modellen. Die voldoen aan de wet- en regelgeving rondom privacy. De data die daarin gestopt wordt, gaat niet in het model. Grote bedrijven als Bain & Company en PwC gebruiken dat ook.’

Op de agenda

Bij SmitDeVries zijn ze er klaar voor om hun klanten de voordelen te laten inzien van de verschillende AI-modellen. ‘We willen graag dat het onderwerp op de agenda komt van de ondernemers, waarbij de focus vaker op korte en middellange termijn ligt’, zegt Jeroen. Denk aan een chatbot gekoppeld aan een klantenservice die ervoor zorgt dat een medewerker geen tijd kwijt is met het zoeken naar een antwoord op een vraag. Of aan tool die in een mum van tijd een vertaalslag maakt van een verkoopgesprek in de vorm van een offerte. ‘AI neemt geen werk over, het biedt oplossingen’, zegt Jeroen. ‘Mkb’ers zullen de AI-mogelijkheden moeten omarmen, of ze het nou leuk vinden of niet’, besluit Edo.